klantenkaarten.jpg

januari 2018

Alle klantenkaarten in één app

Puilt jouw portemonnee ook uit van de klantenkaarten? Als oplossing bestaan er een aantal apps die alle klantenkaarten in de smartphone bundelen.

Klantenkaarten zijn nuttig om kortingen te krijgen. Ze hebben echter twee nadelen: ze nemen veel plaats in en ze raken snel zoek. Vooral wie veel winkelt, heeft al gauw een hele verzameling op zak. Tegenwoordig bestaan er mobiele apps die alle kaarten digitaal verzamelen waardoor men aan de kassa alleen zijn smartphone nodig heeft om er gebruik van te maken.

Welke apps worden er in België doorgaans gebruikt?

1. Fidme

De meest gebruikte app voor klantenkaarten in België is Fidme. Die valt op door zijn gebruiksgemak en zijn uitgebreide ondersteuning. De gratis applicatie beschikt wereldwijd over een database met kaarten van meer dan 14.000 bedrijven. Ook in België en Nederland zijn enkele honderden bedrijven opgenomen in de lijst. Dat gaat dan zowel over grote ketens als kleinere winkels en organisaties. Staat een bepaalde klantenkaart er toch niet tussen, dan kan men die eenvoudig zelf toevoegen. Men kan de app bovendien delen met alle gezinsleden.

Eenmaal alle kaarten in de app staan, volstaat het om bij het afrekenen de juiste kaart op te vragen en de smartphone aan de verkoper te presenteren. Die kan dan vanaf het scherm de streepjescode of het klantennummer verifiëren. Fidme biedt overigens ook ondersteuning voor stempelkaarten van handelaars op basis van een systeem met QR-codes, maar dat werkt alleen wanneer de verkoper zich bij de dienst heeft aangesloten.


2. Stocard

In tegenstelling tot andere gelijkaardige apps is het bij Stocard niet nodig om een account aan te maken. Dat moet enkel voor wie een back-up van zijn klantenkaarten in de cloud wil. Een kaart toevoegen kan eenvoudigweg door ze te scannen met de camera op je smartphone, of door het kaartnummer manueel in te voeren.

Net zoals FidMe toont Stocard bovenaan de populairste winkels, maar het is ook mogelijk op naam te zoeken of zelf winkels toe te voegen. Als je wil, stuurt Stocard je meldingen bij kortingen of interessante aanbiedingen van winkels uit de buurt of als je er een klantenkaart hebt.

3. Joyn

Joyn, vroeger ook Qustomer, pakt het anders aan: in plaats van bestaande klantenkaarten te laten toevoegen, vormt het een platform op zich waarop handelaars zich kunnen aansluiten. Een handelaar kan dan beloningen instellen voor trouwe klanten.

Consumenten moeten zich eerst registreren om gebruik te kunnen maken van deze app. Hierna krijgen ze een overzicht van zaken die ze recent bezocht hebben. De eerste keer zal die uiteraard leeg zijn, behalve als je een Joyn spaarkaart hebt bij een handelaar. Wie op ‘In de buurt’ klikt, kan op zoek gaan naar nabijgelegen winkels die ook aangesloten zijn op het netwerk. Per zaak wordt duidelijk aangegeven welke beloningen zij uitdelen en hoeveel punten hiervoor nodig zijn. Ook de contactgegevens en openingsuren van de winkels worden er op vermeld.

Het Joyn-spaarprogramma is gelinkt aan de mobiele betaalapp Payconiq. Wie daarmee betaalt, spaart meteen extra punten.

Zijn er nog andere apps voor spaarkaarten?

De myShopi-app verzamelt reclamefolders, promoties, kortingen en cashback-aanbiedingen van allerlei winkels op één centrale plek. Daarmee kan men boodschappenlijstjes maken en dat met de gezinsleden delen. Onderaan bevindt zich de sectie 'Mijn kaarten' waarin men alle klantenkaarten kan verzamelen, ongeveer op dezelfde manier als bij FidMe. Het is eveneens mogelijk om winkels toe te voegen die de app niet kent. Men moet zich wel eerst aanmelden.

Tenslotte is er Qlever dat eveneens toelaat om digitale klantenpassen toe te voegen. Fijn is dat men de app kan personaliseren door winkels te liken en te unliken. Qlever laat dan alleen de aanbiedingen en kortingen zien van winkels die geliket zijn. Bovendien registreert Qlever alle bonnen en garantiebewijzen. Met deze app op zak kan men zijn portemonnee eigenlijk thuis laten.