Digitaal-betalen.jpg

juni 2021

Belgen kiezen steeds meer voor online bankieren en digitaal betalen

Shoppen, werken, spelen, communiceren, daten, … We doen het steeds vaker gewoon online. Hetzelfde geldt voor onze bankzaken. Ook in de winkel kiezen we steeds meer voor digitale betaaloplossingen.

1. We bankieren steeds meer online en mobiel

90% van de Belgen gebruikt zijn desktop of laptop geregeld om te bankieren. En dat zijn niet alleen de jongere generaties. Bij 91% van de senioren is internetbankieren ingeburgerd.

Vooral jongeren verkiezen de smartphone om te bankieren. Bijna 9 op de 10 jongeren bankiert op de smartphone, terwijl dat voor alle Belgen wat lager ligt (7 op de 10).

Dankzij online en mobiel bankieren kunnen we niet alleen 24/7 verrichtingen uitvoeren en ons saldo raadplegen, het bespaart ons jaarlijks ook heel wat uitstapjes naar het bankkantoor. Vandaag zijn er al meer abonnementen voor online bankieren dan er Belgen zijn: 14,2 miljoen abonnementen voor 11,5 miljoen Belgen.

Terwijl het aantal abonnementen voor online bankieren in 10 jaar verdubbelde, is het aantal abonnementen voor mobiel bankieren in 5 jaar tijd zelfs bijna verdrievoudigd. In 2020 hadden Belgen samen 9 miljoen bankapps op hun smartphone.

2. We betalen steeds meer elektronisch

En daar zit corona natuurlijk voor iets tussen. De grootste speler voor elektronische betalingen in België registreerde in 2020 1,65 miljard transacties met Bancontact-kaarten en de Payconiq by Bancontact-app. Dat is een stijging met 10% in een jaar.

Als we onze betaalkaart gebruiken (we hebben samen 17 miljoen Bancontact-kaarten in België!), doen we dat ook steeds vaker contactloos. 72% van de Belgen heeft al eens contactloos betaald, en al 42% van alle betalingen met een Bancontact-kaart verloopt contactloos. En 59% van de Belgen zegt contactloos betalen zonder pincode te vertrouwen. Dat percentage lag in 2019 nog een stuk lager (37%).

De kaart (al of niet contactloos) krijgt voor ons nog steeds de voorkeur op de smartphone. Maar de smartphone is wel aan een opmars bezig. Op webshops rekenden we in december 2020 al in 68% van de gevallen af met de smartphone, in plaats van met kaart en kaartlezer. Ook andere digitale betaaloplossingen (Apple Pay, Payconiq, PayPal, ... ) zitten in de lift.

3. We halen minder vaak geld af

Sinds 2015 daalt het aantal geldafhalingen aan automaten. In 2015 haalden we samen 290 miljoen keer geld uit de muur, in 2020 zakte dat naar 153 miljoen keer: een daling met 47% op vijf jaar tijd.

De daling van het aantal afhalingen in 2020 was mede dankzij de verdere doorbraak van digitaal betalen (en natuurlijk de corona-uitbraak) zo sterk. Bijna de helft van de Belgen (46%) verwacht overigens dat cash niet meer bestaat over 10 jaar.

4. We chatten steeds vaker met de bank

In tijden van Zoom, Teams en Skype maken we ook wel eens gebruik van videocalls om met onze bank in contact te komen, 28% van de Belgen doet dat zelfs geregeld. Ook de livechat wint aan populariteit: 33% van de Belgen geeft aan hier wel eens gebruik van te maken. Vooral jongeren kiezen vaker voor een videocall (39%) of chat (46%).

5. We gaan steeds minder naar het bankkantoor

Er zijn steeds minder bankkantoren (-9,5% in 2020 tegenover 2019) en steeds meer handige digitale oplossingen. Daarom kiezen we ervoor om minder naar de bank te gaan. Bijna de helft van de Belgen geeft zelfs aan dat het contact met hun bank nog meer online mag. Dat vinden vooral jongeren (60%), maar ook 4 op 10 senioren kunnen zich vinden in online contactmomenten.

60% van de Belgen gaat nooit of minder dan één keer per jaar naar de bank voor een afspraak; voor senioren ligt dat percentage op 49%. 7% van de Belgen maakt meer dan 4 keer per jaar een afspraak bij de bank.

Bronnen

  • Bancontact Payconiq Company, bancontactpayconiq.com
  • iVOX studie in opdracht van Bancontact Payconiq Company, november 2020
  • iVOX studie in opdracht van Febelfin, november 2020