Dit weekend werken we aan de beveiligde bankomgeving. Inloggen zal daarom niet mogelijk zijn van vrijdagavond 22u tot ten laatste zaterdagmiddag 12u.

restaurant-verleiding-menukaart-psychologie.jpg

mei 2018

Laat u niet verleiden door de menukaart

Allicht heeft u het ook al meegemaakt dat u op restaurant meer uitgeeft dan u van plan was. Hoe kan u zich wapenen tegen de verleiding van de menukaart?

Als gewone restaurantbezoeker en culinair adept, heeft u het allicht niet in de gaten. Toch hanteren heel wat restaurants bij de samenstelling van hun menu een aantal psychologische trucs die ervoor zorgen dat u meer uitgeeft dan u eigenlijk van plan was.

Duurste gerecht eerst

De eerste truc dat u op een menukaart kan terugvinden is het ankereffect: de duurste gerechten staan bovenaan. Onbewust wordt dat gerecht ons uitgangspunt om beslissingen te nemen, waardoor de andere opties goedkoop lijken.

Compromis voor de goedkoopste optie

Naast de dure en de goedkope huiswijn zetten restauranthouders ook een andere wijn op de kaart die qua prijs tussen de twee in valt. Dat gebeurt ook voor maaltijden: de toast met kaviaar van 50 euro wordt zelden gekozen, maar hij staat wel op de kaart om andere gerechten als compromis te presenteren. Dat is het “compromise”-effect.

Trucs met de prijs

Een andere truc is om geen eurotekens naast de prijzen te zetten. Met euroteken zijn we ons er meer van bewust dat we geld aan het uitgeven; zonder euroteken wordt de consument minder prijsgevoelig.

Om het moeilijker te maken om prijzen te vergelijken, worden soms de prijzen niet op één lijn onder elkaar geplaatst.

Op speciale momenten zijn we minder prijsgevoelig. Een gerecht voor twee personen zal daarom vaak chic en duur zijn, zoals een schotel zeevruchten, maar tijdens een romantisch uitje zal ons dat minder afschrikken.

Omgekeerd wordt er naast desserts in een gewone versie vaak een miniversie aangeboden. Mensen zonder honger zullen zo toch nog overtuigd raken om toe te happen.

Laat u niet leiden door de menukaart

Hoe kan u zich tegen de vele trucs het best beschermen? Probeer eerst en vooral het ankereffect en het compromiseffect te ontwijken. Kies bijvoorbeeld eerst een gerecht en kijk dan pas naar de prijs. Het is niet omdat het gerecht van uw keuze goedkoop is, dat het minder goed zal zijn dan een dure schotel. Net zoals een goedkope huiswijn niet noodzakelijk slechter is dan de middelste optie. Probeer elk gerecht op zich te beoordelen, los van de rest van de menukaart, en oordeel of het in uw budget past of niet.

Verder is het goed om op voorhand te plannen wat u wel en niet wenst te eten. En laat u niet afleiden door foto’s en beweringen zoals “vers” of “authentiek”. Authentiek wil in dit kader niets zeggen en het is maar logisch dat alle ingrediënten in een restaurant vers zijn.

Heeft u een vraag voor ons? We bellen u graag op een ogenblik dat het u uitkomt.

Maak een afspraak