voorkeur-voor-ronde-prijzen.jpg

juni 2015

Wij hebben een voorkeur voor ronde prijzen

Producten die worden geadverteerd met een rond getal, gaan sneller en in grotere hoeveelheden de deur uit dan als er een komma in de prijs staat. Dat beweren drie onderzoekers van de universiteit van Berkeley.

Om hun uitgangspunt te staven - ronde prijzen hebben meer succes dan andere - en voldoende materiaal voor hun studie te verzamelen (miljoenen voorwerpen en prijzen), kozen de drie onderzoekers de veilingsite eBay als hun werkterrein.

Zij probeerden meer bepaald te weten te komen of het uiteindelijke bedrag van de verkoop al dan niet werd beïnvloed door het feit of de startprijs een rond getal was of cijfers na de komma bevatte. En wat bleek? Producten met een rond getal als prijs worden sneller verkocht (6 tot 11 dagen sneller) en in grotere hoeveelheden, maar … voor een lagere waarde (5 tot 8% minder).

Hoe valt dit te verklaren? Ronde getallen zijn volgens de studie “een teken van zwakte”. De verkoper zou zo “ongeduldig” zijn, dat hij bereid is de prijs te laten zakken. “Zo’n verkoper trekt sneller klanten aan, die rationeel verwachten een goede zaak te doen”. Omgekeerd zouden verkopers met meer tijd de voorkeur geven aan een hogere prijs. Zij “hebben er geen belang bij om zwakte te laten blijken” en kiezen een nauwkeurig getal.

Ten slotte vallen prijzen met “…,99” buiten deze logica. De studie legt uit dat de koper zich hierdoor niet laat beetnemen. Prijzen van dit type zouden hetzelfde effect hebben als een rond getal.