Veiligheid Webshop Controleren

mei 2022

Zo controleert u de betrouwbaarheid van een webshop

Een paar nieuwe sneakers, een koelkast of elf palletten bakstenen? Een paar klikken, en een paar dagen later staat het op uw stoep. Alleen kan er soms ook helemaal niets op de stoep staan, terwijl uw bankrekening wel lichter is gemaakt. Hoe controleert u of een webshop veilig en betrouwbaar is?

Belgen besteden al zo’n vijfde van hun uitgaven online. Tegelijk neemt het aantal webshops toe. Alleen al in het coronajaar 2020 was er bijna een verdubbeling van het aantal in België geregistreerde webwinkels.

Geen openingsuren, meer keuze, goedkoper, … er zijn verschillende redenen waarom we steeds vaker online shoppen. Alleen staan we niet altijd stil bij de risico’s. Pakjes die nooit aankomen, het geleverde artikel is niet zoals u het op foto zag, een webwinkel die over de kop gaat, cybercriminelen die uw persoonlijke gegevens proberen te stelen: ook dat is (helaas) online shoppen.

Hoe kan u nu weten of een webshop betrouwbaar en veilig is? Een checklist

1. Is echt wel degelijk echt?

Soms duiken webwinkels op met een adres dat nauwelijks verschilt van een bekende webwinkel. Als u onvoldoende aandacht schenkt, denkt u op de website van de gevestigde webwinkel aanbeland te zijn en gelooft u in alle veiligheid te shoppen.

De datum waarop een website geregistreerd is, kan een indicatie geven over de betrouwbaarheid. Op eurodns.com kan u die registratiedatum controleren. Is die amper een paar dagen, weken of maanden oud? Dan bent u beter voorzichtig.

Nepwinkels kan u steeds tegenkomen, maar rond de feestdagen en Black Friday bent u best extra alert.

Let op: sommige nepshops hebben een chat-optie of sturen u een persoonlijke e-mail na uw bestelling om u te 'bedanken' voor uw 'aankoop'. Dat kan u een veilig gevoel geven, maar persoonlijk contact is geen garantie of een webshop effectief betrouwbaar is.

2. Wat zeggen andere consumenten?

Hoe een webshop handelt, bepaalt mee de tevredenheid van de klanten. Op sommige webshops kunnen klanten hun beoordelingen posten; daar gaat u best even doorheen voordat u iets koopt. Let wel, ook nepreviews zijn mogelijk, hoewel dat in de Europese Unie verboden is (webshops mogen bij ons ook geen negatieve reviews schrappen). Wil u extra zekerheid? Er bestaan ook platformen die klantenbeoordelingen van verschillende websites verzamelen, zoals Trustpilot en Google Reviews.

Hoe groter het aantal beoordelingen, hoe betrouwbaarder ze zijn. Zijn er maar enkele beoordelingen, dan kan u niet uitsluiten dat ze alsnog geplaatst werden door de verkoper of mensen uit zijn omgeving.

Googelt u de naam van het bedrijf? De eerste in rij in de zoekresultaten, betekent daarom niet dat de verkoper te vertrouwen is. Controleer daarom ook het adres via bijvoorbeeld Google Maps en kijk ook de ondernemersdatabank van het land waar het bedrijf is gevestigd (België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, andere Europese landen). Let wel: soms wordt een ondernemingsnummer gebruikt van een ander bedrijf met een vergelijkbare naam.

3. Is er een keurmerk?

Sommige webshops zijn verbonden aan een keurmerk. Om dat keurmerk op hun website te plaatsen, moeten ze de voorwaarden en gedragscode van het keurmerk respecteren. Vaak is daarbij een methode van geschillenoplossing voorzien zodat u buiten het juridische kluwen uw geschil op een eenvoudigere wijze kan bijleggen.

Een keurmerk kan enige zekerheid bieden over de betrouwbaarheid, maar is niet waterdicht. Kijk dus uit voor websites die valselijk het logo van een keurmerk vermelden. Controleer daarom altijd op de website van het keurmerk of die webshop inderdaad lid is. Voorbeelden van keurmerken zijn BeCommerce en Webshop Keurmerk.

4. Is de informatie volledig?

Koop niet als u met belangrijke vragen blijft zitten over uw aankoop. In de EU verplicht de wet de verkoper om op zijn website volgende informatie te vermelden:

  • de identiteit van de webshop: adres (geen postbus), e-mailadres, telefoonnummer en ondernemingsnummer
  • de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst
  • de volledige prijs (eventuele toeslagen, verpakkings- en verzendingskosten inbegrepen)
  • de wijze van betaling en levering
  • hoelang het aanbod geldig is (als niets vermeld wordt, dan blijft het aanbod geldig zolang het toegankelijk is op de website)
  • het al dan niet bestaan van het verzakingsrecht (zie kader) en de manier waarop u uw aankoop kan herroepen
  • in geval van een overeenkomst, de minimumduur (bij bijvoorbeeld een abonnement op een magazine) en eventuele opzegvoorwaarden als de overeenkomst automatisch verlengd wordt.
  • wat de wettelijke garantie van het product of de dienst is
  • indien van toepassing: het bestaan van een naverkoopdienst of commerciële garanties (bijvoorbeeld een garantie van 3 jaar in plaats van 2 jaar)
  • wat de eventuele waarborgsom is, of eventuele andere financiële bepalingen (bijvoorbeeld als u online een huurauto boekt of hogedrukreiniger huurt)
Wat is het verzakingsrecht?

Bij de meeste online aankopen krijgt u bedenktijd. Omdat u het product niet op voorhand kon zien, gaat de wetgever ervan uit dat u de mogelijkheid moet hebben om uw aankoop alsnog te herroepen. Een trui kan bijvoorbeeld mooi zijn op foto maar er in realiteit minder imponerend uitzien. De herroepingstermijn bedraagt minstens 14 kalenderdagen vanaf de dag van de levering voor goederen en vanaf de dag van het sluiten van de overeenkomst voor diensten.

Dit recht moet duidelijk vermeld worden op de website en op de bestellingsbevestiging die u ontvangt. Doet de verkoper dat niet, dan wordt uw herroepingstermijn verlengd met 12 maanden.

Let wel, het verzakingsrecht geldt niet voor alle goederen en diensten. Voor bijvoorbeeld een krant of een gedownloade film kan u het verzakingsrecht niet inroepen.

5. Hoe kan u betalen?

Kan u enkel betalen met Bitcoin of via Western Union? Dan is de kans groter dat u het slachtoffer wordt van oplichting. Een zo veilig mogelijk betaalmiddel gebruiken is de boodschap.

  • Het meest gebruikte betaalmiddel is de kredietkaart. Door uw kaartnummer aan de verkoper te geven, zou deze technisch gezien een ander bedrag kunnen afhouden. Gelukkig bent u wettelijk beschermd tegen dit soort misbruik. U kan ook een betaling bij de kredietkaartmaatschappij betwisten als het betaalde pakje of de dienst niet geleverd werd. Ook via PayPal bestaat een procedure in geval van problemen.
  • Betalen via een overschrijving kan ook. Zo bent u zeker dat enkel het toegestane bedrag van uw rekening zal gaan. Deze methode biedt echter geen mogelijkheid tot terugbetaling in geval van niet-levering van uw producten of bij faillissement van de verkoper.
  • Betaling bij ontvangst kan ook. Zo kan u de goederen eerst inspecteren.

Let wel: niet enkel het betaalmiddel is van belang, u dient ook de regels voor veilig bankieren en betalen te volgen. Meer weten over veilig online betalen? Het Europees Centrum voor de Consument pende er een complete brochure over bijeen.

Extra tips voor veilig online shoppen

  • Koop enkel indien de webpagina start met ‘https’. De ‘s’ staat voor ‘secure’.
  • Surf enkel via een beveiligde wifiverbinding.
  • Betaal nooit een dure aankoop zoals een wagen of elektrische fiets voor u het product zelf kan testen. Geef ook geen voorschot.
  • Scrol door de website en controleer de lay-out en spelling. Een slordige website is vaak het werk van oplichters.
  • Geloof niet in uitzonderlijk lage prijzen. Zeker als het om merkproducten gaat, wijzen lage prijzen op namaak met risico op inbeslagname door de douane, voor uw gezondheid, enzovoort. Omgekeerd is een normale prijs ook geen waarborg: namakers verkopen ook aan normale prijzen om minder op te vallen.
  • Biedt de webshop alleen maar populaire, dure artikelen aan? Wees dan dubbel argwanend. Het kan een manier zijn om op korte tijd veel trafiek naar de website te lokken (en veel slachtoffers te maken.