vragen.jpg

Vragen

Upload form

  • Hoe log ik in op de bankomgeving van NIBC?

    Inloggen via een internetbrowser

    Klik op de knop “Aanmelden”, die je op elke pagina van onze website (www.nibc.be) bovenaan rechts ziet. Zo kom je terecht op de beveiligde bankomgeving. Of je kan deze url gebruiken:

    https://login.nibc.com/?origin=https://e-banking.nibc.be/login&language=nl_BE_direct

    Om in te loggen, vul je op de inlogpagina van de beveiligde bankomgeving jouw gebruikersnaam en wachtwoord in, samen met de sms-code die je nadien van ons ontvangt.

    Afhankelijk van je telefonieprovider ontvang je sms-berichten vanaf een 4-cijferig nummer of van een gewoon nummer.

    Gebruik je de app? Dan kan je er ook voor kiezen om met de app te bevestigen in plaats van een sms-code te ontvangen.

    Inloggen via de app

    Open de app en vul je pincode in (of log in met behulp van je vingerafdruk of via gezichtsherkenning).

    Heb je de app nog niet geregistreerd? Dan zal je eerst je gebruikersnaam en wachtwoord moeten invullen.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Ik heb problemen met inloggen

    Ik weet mijn gebruikersnaam niet meer

    Op het inlogscherm van de NIBC bankomgeving klik je op “Gebruikersnaam vergeten?”. Na het invullen van je gsm-nummer, ontvang je een sms met daarin jouw gebruikersnaam.

    Afhankelijk van je telefonieprovider ontvang je sms-berichten vanaf een 4-cijferig nummer of van een gewoon nummer.

    Ik ontvang geen sms met mijn gebruikersnaam

    Het kan zijn dat je gsm-nummer fout was, spaties bevatte of niet op internationale schrijfwijze ingevoerd werd.
    Bijvoorbeeld: het gsm-nummer “0471 23 45 67”, dient op deze manier ingevuld te worden: +32471234567.

    Een andere oorzaak kan zijn dat je gsm-nummer niet uniek is. We sturen enkel een sms met je gebruikersnaam als jouw nummer maar één keer voorkomt in ons systeem (dit wil zeggen, niet gedeeld is met een andere persoon die ook een toegang heeft tot de beveiligde bankomgeving).

    Blijf je problemen ondervinden of deel je je gsm-nummer met iemand anders? Neem dan contact op met onze klantendienst.

    Ik weet mijn wachtwoord niet meer

    Op het inlogscherm van de NIBC bankomgeving kan je via "Wachtwoord vergeten?" zelf een nieuw wachtwoord aanvragen. Je ontvangt dan van ons een e-mail waarmee je verder kan.

    Mijn gebruikersnaam is geblokkeerd

    Wanneer er te vaak een verkeerde combinatie gebruikersnaam/wachtwoord wordt ingevuld, wordt je toegang automatisch geblokkeerd. Bel onze klantendienst om je toegang opnieuw te activeren, op het gratis nummer 0800 63 500.

    Ik ontvang geen sms-code

    De sms-codes worden meteen verstuurd, maar we kunnen niet uitsluiten dat er af en toe een vertraging kan insluipen.

    Blijf je problemen ondervinden? Neem dan contact op met onze klantendienst.

    Afhankelijk van je telefonieprovider ontvang je sms-berichten vanaf een 4-cijferig nummer of van een gewoon nummer.

    Al mijn gegevens zijn correct en toch lukt het niet. Wat loopt er mis?

    Misschien ben je op de verkeerde pagina terecht gekomen of gebruik je een verouderde browser? Ga steeds via onze website en de knop bovenaan "Aanmelden" naar de NIBC bankomgeving. Of je kan ook deze link gebruiken:

    https://login.nibc.com/?origin=https://e-banking.nibc.be/login&language=nl_BE_direct

    Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op met onze klantendienst zodat zij je kunnen verder helpen.

    Heb je problemen bij het activeren van je toegang tot de NIBC Bankomgeving?

    Onze e-banking omgeving is vervangen door een nieuwe bankomgeving. Dit betekent dat er een nieuw webadres is, de systemen achterliggend aangepast zijn en de manier waarop je inlogt anders is. Als je op dat moment klant was bij ons, zal je de eerste keer een aantal stappen moeten doorlopen alvorens je toegang krijgt tot je spaarrekeningen in de nieuwe bankomgeving.

    Meer info over de stappen die je moet doorlopen om je toegang te activeren, lees je hier.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Hoe download ik de app van NIBC?

    Je vindt de NIBC-app via Google Play of in de App Store.

    De app kan je installeren op meerdere toestellen (telefoon of tablet), maar hou er rekening mee dat je slechts met 1 toestel (uw primair apparaat) acties kan uitvoeren. Dat betekent dat je primair apparaat steeds in de buurt moet zijn wanneer je op een ander toestel bijvoorbeeld een overschrijving wil uitvoeren. In je beveiligde bankomgeving, bij het menu ‘Apparaten’, kan je de instellingen hiervoor beheren. Per telefoon of tablet kan er slechts 1 iemand aan de app worden gekoppeld.

    Je kan de app gebruiken om je spaarrekeningen te beheren, of als token wanneer je via bijvoorbeeld je computer wil inloggen.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Kan ik een nieuwe rekening openen als klant?

    Als klant van NIBC kan je in de beveiligde bankomgeving zelf bijkomende rekeningen openen:

    • Log in op je NIBC bankomgeving (via de website of de app)
    • Klik op “Nieuwe rekening openen” in je rekeningoverzicht. Wil je een termijnrekening openen? Klik dan op “Nieuwe termijnrekening openen”.
    • Wanneer je op “Nieuw rekening openen” klikt, krijg je een overzicht van de spaarrekeningen die je kan openen.
    • Klik vervolgens op “Meer info” bij één van de spaarrekeningen, en lees de details over deze spaarrekening.
    • In het volgende scherm, na aanvaarden van de voorwaarden, kies je u voor wie je een rekening wil openen (de keuze is hier beperkt tot je reeds bestaande relaties).
    • Is alles in orde? Dan krijg je een succesboodschap en verschijnt de rekening in uw rekeningoverzicht.

    Let op: je mag als individuele klant 1 Spaarrekening, 1 Getrouwheidsrekening en 1 Flex rekening openen. Per relatie mag je ook 1 Spaarrekening, 1 Getrouwheidsrekening en 1 Flex rekening openen. Het aantal termijnrekeningen dat je kan openen, is niet beperkt.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Hoe kan ik een termijnrekening openen?

    Je opent een termijnrekening zelf vanuit je persoonlijke bankomgeving. In "Overzicht" klik je eenvoudig op de knop "Open een nieuwe termijnrekening ".

    Het bedrag van de termijnrekening wordt automatisch van je NIBC-spaarrekening afgeschreven. Het bedrag dat je op de termijnrekening wil plaatsen, moet uiteraard wel eerst beschikbaar zijn op die NIBC spaarrekening, het moet dus (potentieel) eerst worden bijgeschreven voor je de termijnrekening met het beoogde bedrag kan aanmaken.

    Opgelet: om een termijnrekening te openen, moet je klant zijn bij NIBC. Ben je nog geen klant? Open eerst een NIBC Spaarrekening, NIBC Getrouwheidsrekening of NIBC Flex rekening. Deze spaarrekeningen heb je nodig om je termijnrekening aan te koppelen.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Is NIBC wel veilig?

    Bij NIBC is veiligheid onze eerste prioriteit. Daarom zijn er 4 voor jou zichtbare niveaus waarop je gegevens en geld beveiligd zijn.

    • Door de beveiligde SSL-verbinding, (waarbij SSL voor “Secure Socket Layer” staat) tussen je computer en NIBC. De digitale informatie wordt versleuteld verzonden, zodat onbevoegden die niet kunnen lezen of wijzigen. Wanneer je surft via zo'n beveiligde internetverbinding, zie je een slotje naast het internetadres in je browser, en begint het adres met “https” in plaats van “http”, waarbij de 's' staat voor 'secure' - een beveiligde verbinding dus. Telkens jij je aanmeldt bij NIBC, kijk je dus best na of je dat doet vanuit deze url: https://www.nibc.be.
    • Door de inlogmethode. Je kan enkel toegang krijgen tot je beveiligde bankomgeving wanneer je een correcte combinatie van je gebruikersnaam, wachtwoord en de sms-code die je van ons ontvangt. Gebruik je de app, dan kan je op een nog veiligere manier de app gebruiken bij het inloggen ter vervanging van de sms-code. Eenmaal je de app aan je account hebt gelinkt, krijgt je toestel in ons systeem een unieke code zodat we telkens zeker zijn dat jij het bent wanneer je wil inloggen of acties wil bevestigen met de app.
    • Door de tegenrekening. Dit is een zichtrekening bij een andere Belgische bank waarvan je de titularis bent. Voor een gezamenlijke rekening bij NIBC moeten beide rekeninghouders titularis zijn van de tegenrekening. Uitgaande stortingen kunnen alleen naar de tegenrekening gaan, je spaargeld blijft dus altijd in jouw handen.
    • Door het depositogarantiestelsel. Je spaargeld valt onder het Nederlandse depositogarantiestelsel en biedt je bescherming tot 100.000 euro in geval van faillissement van de bank.

    Natuurlijk heeft NIBC in de achtergrond nog andere beveiligingssystemen draaien.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Wanneer wordt de getrouwheidspremie uitbetaald?

    De getrouwheidspremie wordt verworven zodra je spaargeld 1 jaar onafgebroken op de rekening staat. Zodra de getrouwheidspremie is verworven, wordt deze op je rekening gestort op de eerste dag na het kwartaal waarin die premie verworven is. Getrouwheidspremies ontvang je dus op 1 januari, op 1 april, op 1 juli of op 1 oktober.

    Voorbeeld: op 1 maart 2023 schrijf je 100 euro over naar je spaarrekening. Je hebt recht op de getrouwheidspremie als deze 100 euro op 1 maart 2024 nog steeds op de rekening staat. Die verworven getrouwheidspremie ontvang je dan het eerstvolgende kwartaal, namelijk 1 april 2024. Vanaf dan (1 maart 2024) gaat ook een nieuwe getrouwheidsperiode in.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Hoe wordt de rente betaald op een termijnrekening?

    Rente wordt maandelijks of jaarlijks (afhankelijk van je keuze bij het openen van de rekening) betaald op de NIBC-spaarrekening van waaruit je de termijnrekening hebt geopend.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Waarom moet ik een kopie van de identiteitskaart bezorgen bij het openen van een rekening?

    Bij het openen van een rekening vragen we je om ons een kopie (voor- en achterkant) van je identiteitskaart te bezorgen. Alle banken zijn immers verplicht over een kopie van de identiteitskaart van hun klanten te beschikken.

    Nadat je het aanvraagformulier hebt ingevuld, stuur je ons via het uploadformulier een kopie of foto van je identiteitskaart (voor- en achterkant). Als er een mederekeninghouder is, moet ook hij/zij ons een kopie bezorgen.

    Let op de volgende punten:

    identiteitskaart.png

    Heeft deze informatie geholpen?

    Kan ik geld overschrijven tussen mijn NIBC rekeningen?

    Je kan rechtstreeks overschrijven tussen je NIBC rekeningen op voorwaarde dat je op die rekening (mede)rekeninghouder bent.

    Als je volmachthouder bent op een spaarrekening, dan kan je overschrijven naar een andere rekening met dezelfde rekeninghouder, op voorwaarde dat je ook op deze rekening volmachthouder bent.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Kan ik geld overschrijven zonder verlies van getrouwheidspremie?

    Je kan een overschrijving maken tussen je rekeningen bij NIBC zonder daarbij de verwervingsperiode van de getrouwheidspremie te onderbreken (de zogenaamde ‘proportionele overdracht’), als aan volgende voorwaarden is voldaan:

    • De overschrijving gebeurt tussen 2 gereglementeerde rekeningen bij NIBC.
    • Je bent (mede)titularis zijn op beide rekeningen.
    • Het bedrag van de overschrijving bedraagt minstens 500 euro.

    Als aan de bovenstaande voorwaarden voldaan is, zal voor de eerste 3 overschrijvingen van het jaar de proportionele overdracht gelden. De opgebouwde getrouwheidspremie wordt mee overgedragen aan de oorspronkelijke rentevoet, en zal voor de rest van de verwervingsperiode verworven worden aan de rentevoet van de nieuwe rekening.

    Bijvoorbeeld: op 1 juli 2022 stortte je 1.000 euro op je NIBC Spaarrekening, en op 1 februari 2023 zet je dat bedrag over naar je NIBC Getrouwheidsrekening. Op 1 juli 2023 zal je dan je getrouwheidspremie verworven hebben, het geld stond namelijk gedurende 12 maanden op een gereglementeerde rekening bij NIBC. Je zal dan 7 maanden getrouwheidspremie verworven hebben aan de rentevoet van de oorspronkelijke rekening (de NIBC Spaarrekening) en 5 maanden aan de rentevoet van de nieuwe rekening (de NIBC Getrouwheidsrekening).

    Opgelet: De Flex rekening is een niet-gereglementeerde spaarrekening en kent geen getrouwheidspremie. Een proportionele overdracht van of naar deze rekening is niet mogelijk.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Vragen over het activeren van de NIBC Bankomgeving

    Waarom moet ik de toegang tot de NIBC bankomgeving activeren?

    De vorige beveiligde e-banking omgeving is vorig jaar vervangen door een nieuwe NIBC bankomgeving. Dit betekent dat er een nieuw webadres is, de systemen achterliggend aangepast zijn en de manier waarop je inlogt anders is. Daarom zal je de eerste keer een aantal stappen moeten doorlopen (de veiligheidsvraag beantwoorden, je gsm-nummer en je e-mailadres bevestigen, een (nieuw) wachtwoord instellen), alvorens je toegang krijgt tot je spaarrekeningen in de nieuwe bankomgeving.

    Meer info over de stappen die je moet doorlopen om je toegang te activeren, lees je hier.

    Moet ik een ander wachtwoord kiezen voor de nieuwe bankomgeving?

    Bij het activeren van je nieuwe NIBC bankomgeving zal je gevraagd worden om opnieuw een wachtwoord in te stellen. Je kan ervoor kiezen om hetzelfde wachtwoord te gebruiken, mits je wachtwoord voldoet aan de vereisten.

    Tip: voer het wachtwoord zelf in. Kopieer en plak het niet vanuit een ander programma.

    Je wachtwoord wordt versleuteld bewaard. NIBC heeft op geen enkele manier inzage in je klantgegevens of zicht op je wachtwoord. Hou je wachtwoord altijd strikt geheim en deel dit met niemand. Ook onze medewerkers zullen je nooit vragen naar je wachtwoord.

    Ik ontvang geen sms-code van NIBC

    Controleer of je de zichtbare delen van het gsm-nummer op je scherm herkent. Klopt het gsm-nummer niet, dan kan je ons het aanvraagformulier “Gsm-nummer wijzigen” bezorgen. Dit formulier vind je bij “Documenten en formulieren”.

    Klopt het nummer wel maar blijf je problemen ondervinden? Neem dan contact op met onze klantendienst.

    Afhankelijk van je telefonieprovider ontvang je sms-berichten vanaf een 4-cijferig nummer of van een gewoon nummer.

    Ik ontvang geen code via e-mail van NIBC

    Controleer op het scherm of je het e-mailadres correct hebt ingevuld. Kijk ook even bij je ongewenste e-mails. Het zou kunnen dat je de mail daar hebt ontvangen.

    Blijft het probleem bestaan? Neem dan contact op met onze klantendienst.

    De vraag over de tegenrekening bij NIBC klopt niet

    Ben je volmachthouder? Als volmachthouder heb je geen tegenrekening bij NIBC. In dat geval vragen we naar de tegenrekening die gekoppeld is aan de NIBC spaarrekening waarop je een volmacht hebt.

    Het kan ook zijn dat de vraag verwijst naar een oude tegenrekening, als je de tegenrekening hebt gewijzigd (of willen wijzigen) vlak voor de nieuwe bankomgeving in voege trad.

    Kom je er niet uit? Neem dan contact op met onze klantendienst.

    Waarom wordt mijn e-mailadres niet aanvaard?

    Je kan een foutmelding krijgen omdat het e-mailadres al werd geactiveerd door de andere gebruiker. Je zal dan een nieuw e-mailadres moeten ingeven. Elke klant moet over een uniek e-mailadres beschikken en kan het niet delen met een andere persoon die ook een toegang heeft tot de beveiligde bankomgeving. Je e-mailadres zal ook je oude gebruikersnaam vervangen.

    Het kan ook zijn dat een fout is geslopen bij het invoeren van het e-mailadres. Misschien staat er ergens een spatie te veel?

    Heeft deze informatie geholpen?

    Werkt het gratis telefoonnummer van NIBC ook in het buitenland?

    Niet alle telefonieproviders laten toe dat je ons gratis nummer (0800 63 500) belt vanuit het buitenland.

    Ervaar je problemen? Dan kan je ons bereiken op volgend nummer: +32 2 300 15 81

    We zijn elke werkdag bereikbaar van 8u30 tot 17u, op donderdag tot 19u.

    Heeft deze informatie geholpen?