vragen.jpg

Vragen

Upload form

  • Wat zijn cookies?

    Een cookie is een klein tekstbestandje dat een website op de harde schijf van je computer zet op het moment dat je een site bezoekt. De belangrijkste functie van cookies is om de ene gebruiker van de andere te onderscheiden. Je komt cookies dan ook vaak tegen bij websites waarbij je moet inloggen. Een cookie zorgt er dan voor dat bijvoorbeeld je gebruikersnaam wordt onthouden, of dat je op sommige sites ingelogd kan blijven (dat laatste raden we u overigens af met onze beveiligde omgeving). 

    Alle cookies hebben een looptijd. Sommige cookies worden verwijderd als je je browser afsluit. Andere kunnen een hele tijd op je computer blijven staan.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Waarom krijg ik een boodschap om cookies te verwijderen?

    Ook al is het niet helemaal terecht - cookies zorgen er immers voor dat ons gebruiksgemak verhoogt - het begrip 'cookies' is inmiddels met privacy kwesties verbonden geraakt omdat ze informatie bevatten.

    NIBC hanteert een streng veiligheidsbeleid, daarom kan je afhankelijk van het type toestel (vnl. bij smartphone & tablet) waarmee je inlogt gevraagd worden cookies te verwijderen. We willen graag potentiële risico’s tot het minimum herleiden.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Hoe moet ik cookies verwijderen?

    Manueel cookies verwijderen

    • Microsoft Edge
      • Klik op "Instellingen en meer" in de rechterbovenhoek van het browservenster (de 3 punten die u ziet), en kies vervolgens "Instellingen".
      • Ga naar het menu "Cookies en sitemachtigingen" en klik daar op "Cookies en sitegegevens beheren en verwijderen" (bovenaan op de pagina).
      • Klik op "Zie alle cookies en sitegegevens". Je ziet vervolgens een lijst met alle websites waarvoor er cookies opgeslagen zijn. 
      • Wil je cookies voor een specifieke website verwijderen? Zoek de website in de lijst, klik op de pijl rechts ervan en verwijder vervolgens de cookies door op het vuilbak-icoon te klikken. Wil je alle cookies verwijderen? Klik dan op de knop "Alle cookies verwijderen". Je vindt deze knop rechts bovenaan de lijst.
      • Meer informatie over het verwijderen van cookies in Microsoft Edge, lees je hier.
    • Firefox
      • Klik op de oranje balk van Firefox bovenin en ga naar Geschiedenis > Recente geschiedenis wissen. Klik op "Uw recente geschiedenis" wissen.
      • Onder Details kun je aangeven wat je precies wilt wissen. Vink in ieder geval Cookies aan. Je kunt ook aangeven hoe oud de cookies moeten zijn. Kies hier "Alles".

    • Chrome
      • Klik op het blokje met 3 streepjes, rechtsbovenin. Klik op Geschiedenis > Browsergeschiedenis wissen. Klik onder Privacy op Browsergegevens wissen...
      • Zorg in ieder geval dat Cookies en andere site-plugin-gegevens aangevinkt staat bij het verwijderen.

    • Safari
      • Kies bovenin voor Safari, en klik op Voorkeuren. Klik bovenin het nieuwe venster op “Beveiliging” (Met het slotje). Klik op "Toon cookies".
      • Klik op “Verwijder alles”.

    Automatisch cookies verwijderen

    Je kunt cookies automatisch laten wissen wanneer je de browser afsluit. Zo blijft informatie nooit lang bewaard. Let wel, als u de gewoonte heeft uw gebruikersnamen op te slaan, zullen die na het wijzigen van de settings bij het afsluiten van de browser steeds allemaal worden verwijderd.

    • Internet Explorer
      • Ga naar Extra -> Internetopties.
      • Vink" Browsegeschiedenis verwijderen" bij afsluiten aan en klik op "OK".

    • Firefox
      • Klik op het oranje balkje van Firefox, bovenin. Kies Opties > Opties en in het tabblad Privacy voor: Firefox zal ... (de optie) Nooit geschiedenis onthouden. Let op: ook je surfgeschiedenis zal nu telkens worden gewist.
      • Klik op OK.

    • Chrome
      • Klik op het blokje met 3 streepjes, rechtsbovenin > kies Instellingen > Privacy > Instellingen voor inhoud...
      • Kies onder Cookies de optie "Lokale gegevens alleen bewaren totdat ik mijn browser sluiten".

     Als je de cookies hebt verwijderd zal de foutmelding nog op het scherm verschijnen, maar je kan dan gewoon inloggen.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Wat is phishing en hoe herken ik het?

    Phishing is de term die gebruikt wordt wanneer criminelen proberen via e-mail, pop-up of telefoon uw persoonlijke gegevens te ontfutselen om daarmee toegang te krijgen tot je bankrekening. Geef nooit jouw persoonlijke gegevens door via e-mail of telefoon. De bank zal je deze nooit vragen.

    Phishingberichten zijn soms slecht geschreven, ze kunnen slecht gespeld zijn en/of grammaticale fouten bevatten. Soms zijn ze zelfs niet in je eigen taal.

    In het veld van de afzender van de e-mail kan soms een vervalst e-mailadres staan. Controleer altijd of dat adres van jouw bank is. In het geval van NIBC is dat info@nibc.be.

    Heb je een frauduleuze e-mail ontvangen? Bezorg hem ons op phishing@nibc.be (liefst als bijlage) en laat het weten aan verdacht@safeonweb.be.

    Meer over phishing

    Heeft deze informatie geholpen?

    Wat kan ik doen om de veiligheid te verhogen?

    NIBC, net als andere banken, neemt heel wat maatregelen om een maximale veiligheid van zijn informaticasystemen te garanderen. Ook jij als gebruiker kan die veiligheid verhogen:

    • Gebruik de recentste versie van je internetbrowser. Browsers worden namelijk vaak aangepast met meer en betere beveiligingstechnieken.
    • Installeer een degelijk en actueel antivirusprogramma en een firewall. Een personal firewall is een programma dat je computer beschermt tegen misbruik van buitenaf en je waarschuwt wanneer iemand je computer wil binnendringen. Let er ook op dat je steeds recente updates installeert.
    • Zorg dat je besturingssysteem up-to-date is en dus voorzien is van de laatste updates. Microsoft geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid Windows (automatisch) up-to-date te houden. Heb je een Apple computer, kijk dan op https://support.apple.com/nl_BE/downloads.
    • Let op met Phishing.
      Phishing is de term die gebruikt wordt wanneer criminelen proberen via e-mail of telefoon jouw persoonlijke gegevens te ontfutselen om daarmee toegang te krijgen tot je bankrekening. Geef je persoonlijke gegevens nooit door via e-mail of telefoon. De bank zal je deze nooit vragen. (Lees meer over phishing)
    • Controleer je rekeninguittreksels regelmatig.
    • Beveilig uw draadloze internetverbinding.
      Maak jij, zoals velen, gebruik van een draadloos netwerk? Zorg dat je deze beveiligt want anders zouden criminelen toegang kunnen krijgen tot de bestanden op jouw computer. Contacteer je internetprovider voor meer informatie.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Is mijn computer, gsm of tablet wel geschikt voor NIBC?

    We willen dat onze website en beveiligde bankomgeving toegankelijk is voor iedereen. Maar veiligheid speelt een belangrijkere rol.

    Daarom raden we aan om een toestel (computer, tablet of smartphone) te gebruiken waarop je een up-to-date versie hebt staan van je besturingssyteem en je internetbrowser. Indien je een oudere versie gebruikt van je besturingssysteem of je browser, kunnen we niet garanderen dat onze websites optimaal zullen werken.

    Gebruik je een computer waarop Windows XP, Windows Vista of Windows 7 geïnstalleerd is? Microsoft biedt geen technische ondersteuning meer aan voor deze besturingssystemen. Je computer is daardoor kwetsbaarder voor virussen en andere beveiligingsrisico's. We raden je aan om een nieuw besturingssyteem te installeren dat wel ondersteund wordt.

    Gebruik je Internet Explorer als internetbrowser? Deze browser wordt sinds juni 2022 niet meer ondersteund door Windows. Kies daarom voor een andere browser zoals Microsoft Edge, Google Chrome of Mozilla Firefox

    Tenslotte, als je je rekeninguittreksels wenst af te drukken, heb je ook een pdf-lezer nodig. Heb je nog geen pdf-lezer op je computer staan? Dan kan je Acrobat Reader, de pdf-lezer van Adobe, hier gratis downloaden.

    Heeft deze informatie geholpen?

Heb je een vraag voor ons? We bellen je graag op een ogenblik dat het je uitkomt.

Maak een afspraak