vragen.jpg

Vragen

  • Wat kan ik doen in de e-banking omgeving?

    In de e-banking omgeving regelt u heel gemakkelijk uw spaarzaken:

    • Uitvoeren van overboekingen
    • Uittreksels downloaden
    • Persoonlijke gegevens beheren
    • Nieuwe spaar- en termijnrekeningen openen

    Heeft deze informatie geholpen?

    Welke informatie kan ik raadplegen in de e-banking omgeving?

    In de beveiligde e-banking omgeving kan u:

    • Uw spaarrekeningen raadplegen, en nieuwe spaarrekeningen openen
    • Al uw (contact)gegevens bij NIBC Direct bekijken en wijzigen
    • Rekeninguittreksels downloaden
    • Een overzicht krijgen van de reeds verworven interest
    • Beveiligde berichten van NIBC Direct raadplegen met belangrijke rekeninginformatie

    Heeft deze informatie geholpen?

    Welke informatie kan een volmachthouder zien?

    Een volmachthouder kan alleen de transactiegeschiedenis raadplegen van de rekeningen waar hij of zij volmachthouder over is.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Waar kan ik wat raadplegen in de e-banking omgeving?

    Uw spaarrekeningen beheren

    Onder 'Internetspaarrekening' vindt u een overzicht van alle internetspaarrekeningen waar u rekeninghouder of volmachthouder van bent. Door in de laatste kolom op de actieknop te klikken kan u nog kiezen of u het transactieoverzicht wilt bekijken voor een specifieke rekening, het renteoverzicht of het transactieoverzicht downloaden.

    Uw termijnrekeningen beheren

    Onder 'Termijnrekening' krijgt u een overzicht over alle lopende en vervallen termijnrekeningen, met hun termijnen en de rentepercentages. Hier kan u ook een nieuwe termijnrekening openen.

    Een renteoverzicht opvragen

    Onder 'Renteoverzicht' kan u per rekening een berekening aanvragen van uw rente tot op vandaag, of op het einde van het jaar.

    Onder 'Rentesimulaties' kan u een overboeking simuleren en weet u of u een getrouwheidspremie verliest en hoeveel die is.

    Uw persoonsgegevens beheren

    Onder 'Mijn gegevens beheren' kan u uw adres, e-mailadres en gsm-nummer bekijken en aanpassen mocht dat nodig zijn.

    Berichten van NIBC Direct raadplegen

    Nadat u bent ingelogd in de e-banking omgeving zal u automatisch gewaarschuwd worden als er nieuwe berichten zijn afkomstig van NIBC Direct. Indien u oudere berichten opnieuw wilt lezen of verwijderen kan u alles terugvinden onder 'Berichten'.

    Rekeninguittreksels bekijken

    Onder 'Rekeninguittreksels' kan u zelf uw rekeninguittreksels opvragen en uitprinten.

    Overboekingen zoeken of nieuwe invoeren

    U kan onder 'Overboekingen' uw status van de overboekingen per spaarrekening bekijken, en een nieuwe overboeking uitvoeren.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Hoe ziet de interestafrekening eruit?

    Voor gereglementeerde rekeningen:

    Aan het einde van het jaar betaalt NIBC Direct, zoals elke bank, de basisintrest uit op uw spaarrekening. Dan wordt ook een uittreksel aangemaakt waarop het detail van deze berekening staat. Per kwartaal krijgt u ook een rekeninguittreksel indien u getrouwheidspremie verworven heeft.

    Het uittreksel kan er op 2 manieren uitzien:

    Als u minder rente krijgt dan de vrijgestelde drempel van 960 euro euro (2014):

    interest-afrekening-01.jpg
    • Intrest afrekening is het totale bedrag aan basisrente dat u ontvangt
    • Getrouwheidspremie is het eventuele bedrag aan getrouwheidspremie dat u ontvangt
    • Netto aan te geven bedrag aan intresten is het bedrag dat u netto ontvangt aan intresten

    Als u meer rente krijgt dan de vrijgestelde drempel van 960 euro euro (2014):

    interest-afrekening-02.jpg

    • Intrest afrekening is het totale bruto bedrag aan basisrente dat u ontvangt
    • Getrouwheidspremie is het eventuele bedrag aan getrouwheidspremie dat u ontvangt
    • Inhouding aan de bron is het bedrag aan roerende voorheffing  dat wij inhouden, de rentevoet van de roerende voorheffing is zoals aangegeven 15%
    • Netto aan te geven bedrag aan intresten is het bedrag dat u netto ontvangt aan intresten

    Voor niet-gereglementeerde rekeningen:

    • Interest afrekening is het totale bedrag aan basisrente dat u ontvangt
    • Basis voor roerende voorheffing bedrag is het bedrag waarop de roerende voorheffing wordt afgehouden
    • Tarief roerende voorheffing 30% is het bedrag aan roerende voorheffing dat wij inhouden
    • Netto interesten is het bedrag dat u netto ontvangt aan interesten.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Hoe log ik in op de e-banking omgeving van NIBC Direct?

    Op elke pagina op onze website kunt u via de knop "aanmelden" bovenaan rechts inloggen op uw beveiligde online bankomgeving van NIBC Direct. Wanneer u op het volgende scherm uw gebruikersnaam en wachtwoord ingeeft opent uw persoonlijke e-banking omgeving.

    • GebruikersnaamAls u een rekening opent bij NIBC Direct kiest u in het aanvraagformulier meteen een persoonlijke gebruikersnaam, die minstens 6 karakters lang is. De gebruikersnaam is uniek en kan achteraf niet meer worden gewijzigd. Uw gebruikersnaam staat ook in de e-mail die u van ons krijgt na het versturen van het aanvraagformulier.
    • Wachtwoord: Nadat we de kopie van uw identiteitskaart goed hebben ontvangen, krijgt u een sms van ons met een tijdelijk wachtwoord dat u kan gebruiken om een eerste keer in te loggen op de beveiligde bankomgeving. Nadat u ingelogd bent, kunt u een nieuw persoonlijk wachtwoord instellen. Dat wachtwoord moet 8 tot 16 karakters lang zijn en de volgende 4 elementen bevatten: 1 hoofdletter, 1 kleine letter, 1 cijfer en 1 speciaal teken (!, ?, @, #, $, %, *, =, +, -, &, ...).

    Meld u aan

    Kent u uw inloggegevens niet meer?

    Heeft deze informatie geholpen?

    Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten

    Als u uw gebruikersnaam vergeet, en daardoor niet meer kan inloggen, bel dan gewoon even onze klantendienst: 0800 63 500 (maandag tot vrijdag 8u30 - 19u).

    Onze medewerkers zullen u identificeren aan de hand van een aantal vragen en sturen u vervolgens een e-mail (op het bij ons gekende e-mailadres)  met uw gebruikersnaam.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Ik ben mijn wachtwoord vergeten

    Als u uw wachtwoord vergeet, kan u op 2 manieren een nieuw wachtwoord ontvangen:

    • via "Wachtwoord vergeten?" op de aanmeldpagina van de beveiligde omgeving, of
    • door contact met onze klantendienst op te nemen, op het nummer 0800 63 500.

    Als u via de aanmeldpagina van de beveiligde omgeving gaat, bevestigt u uw gebruikersnaam, vult u de Captcha (afbeelding met letters en cijfers) in en klikt u op "Volgende".

    Antwoord nadien op de geheime vraag en klik op "Bevestigen". U ontvangt een nieuw eenmalig wachtwoord (dat 2 uur geldig is) via sms op uw gsm.

    Een nieuw wachtwoord kiezen

    Uw wachtwoord dient te bestaan uit minimaal 8 en maximaal 16 karakters, en moet volgende 4 elementen bevatten:

    • hoofdletters
    • kleine letters
    • cijfers
    • speciale tekens ($, *, @, ...)

    U mag geen 4 identieke gegevens na elkaar gebruiken.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Mijn toegang tot de e-banking omgeving is geblokkeerd

    Wanneer u vijfmaal een fout wachtwoord intypt, wordt de toegang van uw gebruikersnaam vanwege veiligheidsredenen geblokkeerd en kunt u niet meer inloggen in de beveiligde e-banking omgeving.  Om uw toegang te deblokkeren belt u naar onze klantendienst via 0800 63 500 (gratis).

    Zodra de klantendienst uw toegang opnieuw heeft gedeblokkeerd, kunt u via "Wachtwoord vergeten" op de beveiligde bankomgeving een nieuw wachtwoord aanmaken na het beantwoorden van enkele veiligheidsvragen.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Wat kan ik toevoegen, wijzigen of verwijderen in de e-banking omgeving?

    Toevoegen

    U kan op uw eigen rekeningen via een standaardformulier, dat u kan vinden in het documentcenter op de website, een volmachthouder toevoegen. In de beveiligde e-banking omgeving kan u termijnrekeningen toevoegen aan een Internetspaarrekening.

    Wijzigen

    U kan al uw persoonsgegevens veranderen behalve uw naam. Dit kan u doen nadat u bent ingelogd op de beveiligde e-banking omgeving, onder 'mijn gegevens beheren'. Elke wijziging in de e-banking omgeving moet bevestigd worden met een SMS-code.

    De details van uw termijnrekeningen kan u veranderen na het verlopen van de termijn.

    U kan, indien u dit wenst, uw wachtwoord veranderen.

    Verwijderen

    U kan een volmachthouder van uw rekening verwijderen met een standaardformulier.

    Wanneer u verhuist, moet u ons zo snel mogelijk uw nieuw adres meedelen. Om u op de hoogte te houden van wijzigingen in producten, hebben wij een correct e-mailadres nodig. Wij hebben altijd uw gsm-nummer nodig, om u de SMS-codes te kunnen sturen waarmee u transacties kan uitvoeren of in geval u uw wachtwoord vergeten bent. Een volmachthouder toevoegen kan interessant zijn wanneer u iemand toegang wilt verlenen tot uw rekening zonder een gezamenlijke rekening te maken.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Hoe kan ik overboeken van en naar mijn NIBC Direct spaarrekening?

    Overschrijven van een NIBC Direct rekening naar de tegenrekening.

    Alle uitgaande betalingen, betalingen van uw NIBC Direct spaarrekening, gaan via de tegenrekening. Als u inlogt in de e-banking omgeving, klikt op "Overboekingen" (linker kolom) en daarna op "Nieuw", zal u zien dat, na selectie van uw rekening, automatisch de tegenrekening wordt aangeduid. U voert  het bedrag in en eventueel memodatum en een vrije mededeling, voordat u de overboeking bevestigt. De bevestiging gebeurt door middel van een sms code, die u op uw GSM toestel ontvangt.

    Als de overboeking voor 12 u 's middags wordt ingevoerd, zal ze nog dezelfde dag vertrekken. Alle overboekingen ingevoerd na 12 u vertrekken de volgende bankwerkdag. De valutadatum van de overschrijving is altijd de dag waarop uw geld onze bank verlaat. Overschrijvingen tussen banken nemen gemiddeld 24 u in beslag en tijdens het weekend of op bankholidays is er geen bankverkeer.

    Overschrijven van uw tegenrekening naar de NIBC Direct rekening

    De eerste overboeking naar uw NIBC Direct spaarrekening, dient altijd van de door u gekozen tegenrekening te komen. Die eerste storting zorgt er voor dat we u als rekeninghouder kunnen identificeren. Omdat we dat grondig willen doen, kan het zijn dat uw eerste storting wat langer duurt.

    Na die eerste overboeking kan u van eender welke andere Belgische zichtrekening overschrijven naar uw NIBC Direct spaarrekening. Let op, NIBC Direct aanvaardt geen stortingen die komen van buitenlandse rekeningen. Deze zullen tegengehouden worden en teruggestuurd naar de rekening van oorsprong.

    Uw rekeningnummer vindt u in de e-banking omgeving onder "Rekeningoverzicht". De BIC code van NIBC Direct is DNIBBE21.

    Overschrijven tussen NIBC Direct spaarrekeningen

    U kan rechtstreeks overschrijven tussen uw NIBC Direct rekeningen op voorwaarde dat (minstens een van) de titularis(sen) op beide rekeningen dezelfde is. Concreet betekent dit dat de volgende interne overschrijvingen zijn toegelaten:

    • Van een NIBC Direct rekening op uw naam kan u een overschrijving doen naar een andere rekening op uw naam of naar één van uw gemeenschappelijke rekeningen, of omgekeerd;
    • Als u volmachthouder bent op een rekening, dan kan u overboeken naar een andere rekening met dezelfde titularis, op voorwaarde dat u ook op deze rekening volmachthouder bent.

    Wanneer de proportionele overdracht?

    • bij overschrijvingen tussen uw NIBC Direct Spaarrekening en uw Getrouwheidsrekening. Dat zijn 2 gereglementeerde spaarrekeningen.

    De proportionele overdracht geldt niet:

    • bij overschrijvingen tussen uw NIBC Direct Flex rekening en uw NIBC Direct Spaarrekening of Getrouwheidsrekening. De Flex rekening is een niet-gereglementeerde spaarrekening.
    • bij een overschrijving tussen uw NIBC Direct Flex rekeningen. Aangezien de rente op dagbasis wordt berekend heeft dit geen impact op de opbouw van de interest. De interest wordt hierbij steeds uitgekeerd op de rekening waarop het verworven is.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Kan ik een rentesimulatie uitvoeren in de e-banking omgeving?

    In uw beveiligde omgeving kan u 3 tools terugvinden. Met deze tools kan u nagaan welke invloed een overboeking zal hebben op de verwerving van uw getrouwheidspremie, een lijst opvragen van de opbouw van uw getrouwheidspremies of een detailopgave van vorige interestuitkeringen.

    Overboeking

    simulatie-overboeking-1.png

    Onder het scherm 'simulatie van een overboeking' selecteert u uw rekeningnummer en vervolgens het bedrag dat u zou willen overboeken. U kan ook een dag in de toekomst selecteren om een memo-opdracht te simuleren, tussen vandaag en 3 maanden van nu.

    simulatie-overboeking-2.png

    Wanneer u op 'Volgende' klikt, maken wij voor u een PDF aan met alle gevraagde informatie, die u kan terugvinden onder de 'Downloaden' knop op de volgende pagina. Op deze pagina krijgt u al een snel overzicht van de ingegeven parameters. U kan ook al meteen raadplegen hoeveel getrouwheidspremie u in totaal zou verliezen door de overboeking. In de PDF zelf wordt er ook een onderscheid gemaakt tussen hoeveel van deze premie u nu al heeft opgebouwd en de totale waarde op het einde van de verwervingsperiode.

    Premies

    simulatie-overzicht-getrouwheidspremies-1.png

    Bij 'Premies' kan u een lijst opvragen van alle getrouwheidspremies die in opbouw zijn, met hun totale waarde op het einde van de verwervingsperiode en het aantal dagen ze nog moeten verwerven.
    Kies over welke rekening u informatie wenst en klik op 'Volgende'.

    simulatie-overzicht-getrouwheidspremies-2.png

    In het volgende scherm klikt u op 'Downloaden' om de opgemaakte PDF te verkrijgen.

    Interestinformatie

    simulatie-informatie-interestafrekening-1.png

    In het scherm 'Interestinformatie' kan u van al uw rekeningen de details van de vorige interestafrekeningen opvragen *(het is niet mogelijk interestafrekeningen voor 1 april 2014 te raadplegen).
    Selecteer de rekening  die u wenst raad te plegen en klik op 'Volgende'.

    simulatie-informatie-interestafrekening-2.png

    U krijgt nu een lijst van alle afgelopen interestafrekeningen uit het gekozen jaar, u kan via de knop 'Downloaden' de opgemaakte PDF opvragen.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Is het bedrag van overboeking gelimiteerd?

    Het staat u vrij al het geld op uw NIBC Direct rekening volledig over te schrijven, NIBC Direct legt u geen limieten op.  Als u een bedrag zou willen overboeken naar uw NIBC Direct rekening is het altijd mogelijk dat de andere bank u een limiet oplegt, dit overlegt u best met hen.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Kan ik telefonisch een overboeking regelen?

    Neen, het is niet mogelijk om telefonisch een overboeking te regelen, u moet altijd via de e-banking omgeving gaan. Zo kan u alles veilig zelf regelen en bevestigen met een sms-code.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Kan ik een spoedoverboeking aanvragen?

    Neen, NIBC Direct doet geen spoedoverboekingen. We proberen alle overboekingen zo snel mogelijk te laten gebeuren.

    Heeft deze informatie geholpen?

Neem contact op

Bel ons 0800 63 500 (gratis)
of maak een terugbelafspraak

Gesloten
ma tot vrij van 8u30 tot 17u
do van 8u30 tot 19u

Mail ons info@nibcdirect.be
of vul het contactformulier in

Schrijf ons (geen postzegel nodig)
NIBC Direct
Antwoordcode DA-852-991-9
Dikkebusseweg 17
8900 Ieper

Vragen over uw privacy? privacy@nibcdirect.be

Een klacht? klachten@nibcdirect.be
Lees hoe we uw klacht behandelen

Heeft u een vraag voor ons? We bellen u graag op een ogenblik dat het u uitkomt.

Maak een afspraak