vragen.jpg

Vragen

Upload form

  • Kan ik geld overschrijven met behoud van de opgebouwde getrouwheidspremie?

    U kan een overschrijving maken tussen uw rekeningen bij NIBC Direct zonder daarbij de verwervingsperiode van de getrouwheidspremie te onderbreken, als aan deze voorwaarden wordt voldaan:

    • De overschrijving gebeurt tussen 2 gereglementeerde rekeningen bij NIBC Direct.
    • U bent (mede)titularis op beide rekeningen.
    • Het bedrag van de overschrijving bedraagt minstens 500 euro.

    Als aan de bovenstaande voorwaarden voldaan is zal voor de eerste 3 overschrijvingen van het jaar de proportionele overdracht gelden. De opgebouwde getrouwheidspremie wordt mee overgedragen aan de oorspronkelijke rentevoet, en zal voor de rest van de verwervingsperiode verworven worden aan de rentevoet van de nieuwe rekening.

    Bijvoorbeeld: op 1 juli 2019 stortte u 1.000 euro op uw NIBC Direct Spaarrekening, en 7 maanden later, op 1 februari 2020, zet u dit bedrag over naar uw Getrouwheidsrekening bij NIBC Direct. Op 1 juli 2020 zal u dan uw getrouwheidspremie verworven hebben, het geld stond namelijk gedurende 12 maanden op een gereglementeerde rekening bij NIBC Direct. U zal dan 7 maanden getrouwheidspremie verworven hebben aan de rentevoet van de oorspronkelijke rekening (de NIBC Direct Spaarrekening) en 5 maanden aan de rentevoet van de nieuwe rekening (de NIBC Direct Getrouwheidsrekening).

    Opgelet: De Flex rekening is een niet-gereglementeerde spaarrekening en kent geen getrouwheidspremie. Een proportionele overdracht van of naar deze rekening is niet mogelijk

    Heeft deze informatie geholpen?

    Waarom is mijn rekening geblokkeerd?

    Uw rekening kan geblokkeerd worden door NIBC Direct of door uzelf wanneer er een vermoeden van misbruik is. Wanneer u de rekening wilt laten deblokkeren, kan u ons bellen op het gratis nummer 0800 63 500 of een e-mail sturen naar info@nibcdirect.be. Onze medewerkers zullen u uitleggen welke gegevens u ons schriftelijk moet overmaken om uw rekening te deblokkeren.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Kan ik mijn rekening laten blokkeren?

    U kan zelf een blokkering aanvragen op uw spaarrekening. Op een gezamenlijke rekening kan één van de twee rekeninghouders een blokkering aanvragen, deze is dan geldig voor de beide rekeninghouders.

    In het geval u uw rekening of gebruiker wilt laten blokkeren omdat u bijvoorbeeld een vermoeden heeft dat iemand uw gebruikersnaam of wachtwoord zou proberen te misbruiken, kan u ons een e-mail sturen met de expliciete vraag uw rekening of gebruiker te blokkeren.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Hoe wijzig ik mijn tegenrekening?

    Log in op uw NIBC Direct bankomgeving (via onze website of via de app).

    Ga vervolgens naar het menu ‘Instellingen’ en klik op de pen die u naast uw tegenrekening ziet staat om het IBAN-nummer te wijzigen. Voer nadien een overschrijving uit van de rekening die u net opgaf naar één van uw gekoppelde rekeningen van NIBC Direct om uw nieuwe tegenrekening te activeren (minstens 0,01 euro).

    Let op! U kan enkel een zichtrekening bij een Belgische kredietinstelling opgeven die minstens op naam van de rekeninghouder(s) staat. Met andere woorden:

    • een tegenrekening gekoppeld aan een gezamenlijke rekening moet op naam van beide rekeninghouders staan
    • een tegenrekening gekoppeld aan een individuele rekening moet op naam van de klant staan, maar ze mag ook op naam van de klant en een derde staan

    Heeft deze informatie geholpen?

    Hoe open ik een nieuwe rekening als klant?

    Log in op uw NIBC Direct bankomgeving (via onze website of via de app).

    Eenmaal ingelogd, klikt u bij ‘Overzicht’ op ‘Nieuwe rekening openen’. U komt terecht op een overzichtspagina met alle spaarproducten (m.u.v. termijnrekeningen) en hun details. Eenmaal u een keuze heeft gemaakt en bevestigd, wordt de nieuwe rekening aangemaakt en zo snel mogelijk aan uw overzicht toegevoegd.

    Let op: u mag als individuele klant 1 spaarrekening, 1 getrouwheidsrekening en 5 Flex rekeningen openen. Per relatie mag u ook 1 spaarrekening, 1 getrouwheidsrekening en 5 Flex rekeningen openen.

    Wil u een termijnrekening openen? Klik dan op de overzichtspagina op “Nieuwe termijnrekening openen” voor alle details over onze termijnrekeningen. Op het aantal termijnrekeningen die u kan openen, staat geen limiet.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Hoe kan ik mijn spaarrekening sluiten?

    Zolang er geen lopende termijnrekeningen aan uw spaarrekening zijn gekoppeld, kan u uw NIBC Direct rekeningen op elk ogenblik afsluiten in de NIBC Direct bankomgeving.

    • Klik in uw overzicht op de rekening aan die wil sluiten.
    • Op de detailpagina van deze rekening ziet u bovenaan rechts een icoon met 3 puntjes. Wanneer u daar op klikt, verschijnen er extra opties onderaan uw scherm. Kies hier voor ‘Rekening sluiten’.
    • Kies in het scherm dat verschijnt de begunstigde rekening. Dat kan uw tegenrekening zijn of één van uw NIBC Direct spaarrekeningen. Klik op "Sluit rekening".
    • Bevestig de actie met de sms-code die u van ons ontvangt (of met de app als u hem gebruikt).

    We zetten dan alles in het werk om de rekening af te sluiten en het saldo (met eventuele verworven interesten) over te maken naar de begunstigde rekening. Zodra dit proces afgerond is, ontvangt u van ons een e-mail ter bevestiging.

    Een termijnrekening vroegtijdig afsluiten? Binnen de 14 dagen vanaf het openen kan u een termijnrekening herroepen. Wil u na deze periode de termijnrekening vroegtijdig beëindigen, dan kan dat enkel in uitzonderlijke gevallen. Meer informatie over deze uitzonderlijke gevallen vindt u in onze Algemene Voorwaarden.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Waar kan ik zien hoeveel rente ik ga ontvangen?

    Op de detailpagina van elke spaarrekening vindt u bij “Verworven interesten” hoeveel rente u reeds verworven hebt.

    Voor gereglementeerde spaarrekeningen

    Bij de NIBC Direct Spaarrekening en de NIBC Direct Getrouwheidsrekening staat uw verworven interest opgesplitst in verworven basisrente (rente die u zal ontvangen op 1 januari) en de verworven getrouwheidspremie (de rente die u zal ontvangen bij de eerstvolgende kwartaaluitbetaling: op 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober).

    Voor niet-gereglementeerde spaarrekeningen

    Bij de niet-gereglementeerde Flex spaarrekening vindt u uw reeds verworven netto-rente, die u zal ontvangen op dag 1 van het eerstvolgende kwartaal (op 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Dit overzicht houdt reeds rekening met de aftrek van roerende voorheffing van 30%.

    Heeft u een termijnrekening? Dan vindt u op de detailpagina van de rekening meer informatie over de rente die u zal ontvangen en de modaliteiten errond. Zo vindt u wanneer de rente uitbetaald wordt (maandelijks, jaarlijks of op het einde van de vervaldag), en op welke rekening u de rente zal ontvangen.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Waar kan ik zien hoeveel rente reeds werd uitbetaald?

    Als u heel gericht uw rente-uitbetalingen wil raadplegen, zoekt u best tussen de inkomende betalingen op uw rekening. Het transactieoverzicht vindt u terug op de detailpagina van uw rekening.

    • De basisrente ontvangt u jaarlijks met valutadatum 1 januari op uw rekening. De basisrente is enkel van toepassing op gereglementeerde rekeningen (NIBC Direct Spaarrekening en NIBC Direct Getrouwheidsrekening). Om deze interestbetaling gemakkelijk terug te vinden, kiest u bij de zoekfunctie voor de periode van 31-12 tot 01-01.
    • De getrouwheidspremie wordt elk kwartaal op uw rekening gestort: op 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober. Voor 1 oktober 2013 werd de getrouwheidspremie jaarlijks uitbetaald, met valutadatum 1 januari. Net als de basisrente, is de getrouwheidspremie enkel van toepassing op gereglementeerde spaarrekeningen.
    • De netto-rente die u krijgt op de Flex rekening wordt ook elk kwartaal op uw rekening gestort. Het grote verschil met de getrouwheidspremie is dat de rente op de Flex rekening al vanaf dag 1 verworven wordt.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Hoe kan ik mijn rekeninguittreksels downloaden?

    Uw rekeninguittreksels vindt u onder het hoofdmenu “Meer” in de NIBC Direct Bankomgeving.

    • Nieuwe uittreksels die u nog niet gedownload heeft, vindt u onder “Nieuwe rekeninguittreksels.
    • Rekeninguittreksels die u al gedownload heeft, vindt u onder “Aangemaakte rekeninguittreksels”.

    Let op: in de app kan u geen rekeninguittreksels downloaden. Gebruik daarom de browser op uw smartphone, tablet of computer als u van deze functie gebruik wil maken.

    Heeft deze informatie geholpen?

Neem contact op

Bel ons 0800 63 500 (gratis)

Gesloten
ma tot vrij van 8u30 tot 17u
do van 8u30 tot 19u

Mail ons info@nibcdirect.be
of verstuur uw documenten via de online verzendtool

Schrijf ons
NIBC Direct
Dikkebusseweg 17
8900 Ieper

Vragen over uw privacy? privacy@nibcdirect.be

Een klacht? klachten@nibcdirect.be
Lees hoe we uw klacht behandelen