Onze bankomgeving heeft een nieuwe look! Logt u voor het eerst in? U zal een aantal stappen moeten doorlopen om uw toegang te activeren.

vragen.jpg

Vragen

Upload form

  • Wat kan ik doen in de NIBC Direct bankomgeving?

    In de NIBC Direct bankomgeving regelt u heel gemakkelijk uw spaarzaken. U kan:

    • Uw spaarrekeningen raadplegen (en de spaarrekeningen waarop u een volmacht heeft)
    • Een bijkomende spaarrekening of termijnrekening openen
    • Een overschrijving uitvoeren
    • Uw (contact)gegevens bekijken en wijzigen
    • Rekeninguittreksels downloaden
    • Een overzicht krijgen van de reeds verworven interest
    • Berichten lezen en beheren die we via de beveiligde bankomgeving hebben verstuurd

    Heeft deze informatie geholpen?

    Welke informatie kan ik raadplegen in de bankomgeving?

    In de beveiligde bankomgeving kan u:

    • Uw spaarrekeningen raadplegen, en nieuwe spaarrekeningen openen
    • Al uw (contact)gegevens bij NIBC Direct bekijken en wijzigen
    • Rekeninguittreksels downloaden
    • Een overzicht krijgen van de reeds verworven interest
    • Beveiligde berichten van NIBC Direct raadplegen met belangrijke rekeninginformatie

    Heeft deze informatie geholpen?

    Wat kan een volmachthouder doen in de NIBC Direct bankomgeving?

    Een volmachthouder heeft alle bevoegdheden van de klant maar kan geen andere rekeningen openen (m.u.v. termijnrekeningen) of sluiten, of de tegenrekening van de klant wijzigen. Een volmachthouder kan wel een overschrijving uitvoeren, of het transactieoverzicht bekijken van de rekening(en) waarop hij volmachthouder is.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Waar kan ik wat raadplegen in de NIBC Direct bankomgeving?

    Uw spaar- en termijnrekeningen beheren

    Bij 'Overzicht' vindt u alle actieve spaarrekeningen waarvan u rekeninghouder of volmachthouder bent, en kan u een bijkomende spaar- of termijnrekening openen.

    Wil u meer details over een specifieke rekening, dan kan u eenvoudigweg op de rekening van uw keuze klikken. Op deze pagina kan u ook heel eenvoudig een overschrijving uitvoeren (via de rode knop), of een simulatie maken van een overschrijving om na te gaan wat het effect is op uw getrouwheidspremie als u een bepaald bedrag van uw rekening haalt. Deze simulator vindt u onder de drie puntjes bovenaan rechts. Let op: voor de NIBC Direct Flex rekening is deze simulator niet beschikbaar.

    Berichten van NIBC Direct raadplegen

    Alle berichten die NIBC Direct u stuurt via de beveiligde bankomgeving, vindt u in het menu ‘Berichten’. De teller bij het icoon vertelt u hoeveel berichten er nog ongelezen zijn.

    Uw persoonsgegevens beheren

    Onder 'Instellingen' kan u uw tegenrekening(en), adres, e-mailadres, gsm-nummer en wachtwoord wijzigen. Wanneer u ook de app heeft geïnstalleerd en geactiveerd, vindt in dit menu ook een overzicht van de gekoppelde toestellen. Uw pincode wijzigen of vingerafdruk- of gezichtsherkenning in- of uitschakelen kan u enkel in de app.

    Een renteoverzicht opvragen en rekeninguittreksels bekijken

    De reeds verworven rente vindt u terug op de detailpagina van uw rekening. Voor de NIBC Direct Spaarrekening en de NIBC Direct Getrouwheidsrekening zijn dat er twee: uw reeds opgebouwde basisrente (uitbetaald op 1 januari) en reeds verworden getrouwheidspremie (uitbetaald in het eerstvolgend kwartaal). Bij de NIBC Direct Flex rekening vindt u uw opgebouwde nettorente (de rente die u in het eerstvolgende kwartaal zal ontvangen).

    Zoekt u een overzicht van de rente die u uitbetaald werd? U kan per jaar en per rekening een overzicht opvragen (en downloaden) via “Renteoverzicht”, dat u vindt onder het menu “Meer”.

    Onder 'Rekeninguittreksels' kan u zelf uw rekeninguittreksels per rekening en jaar opzoeken en uitprinten. Bij ‘Nieuwe rekeninguittreksels’ vindt u de rekeninguittreksels die u nog niet raadpleegde, bij ‘Aangemaakte rekeninguittreksels’ staan de rekeninguittreksels die u al downloadde.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Hoe ziet de interestafrekening eruit?

    Voor gereglementeerde rekeningen:

    Aan het einde van het jaar betaalt NIBC Direct, zoals elke bank, de basisintrest uit op uw spaarrekening. Dan wordt ook een uittreksel aangemaakt waarop het detail van deze berekening staat. Per kwartaal krijgt u ook een rekeninguittreksel indien u getrouwheidspremie verworven heeft.

    Het uittreksel kan er op 2 manieren uitzien:

    Als u minder rente krijgt dan de vrijgestelde drempel van 990 euro euro (2014):

    interest-afrekening-01.jpg
    • Intrest afrekening is het totale bedrag aan basisrente dat u ontvangt
    • Getrouwheidspremie is het eventuele bedrag aan getrouwheidspremie dat u ontvangt
    • Netto aan te geven bedrag aan intresten is het bedrag dat u netto ontvangt aan intresten

    Als u meer rente krijgt dan de vrijgestelde drempel van 990 euro euro (2014):

    interest-afrekening-02.jpg

    • Intrest afrekening is het totale bruto bedrag aan basisrente dat u ontvangt
    • Getrouwheidspremie is het eventuele bedrag aan getrouwheidspremie dat u ontvangt
    • Inhouding aan de bron is het bedrag aan roerende voorheffing  dat wij inhouden, de rentevoet van de roerende voorheffing is zoals aangegeven 15%
    • Netto aan te geven bedrag aan intresten is het bedrag dat u netto ontvangt aan intresten

    Voor niet-gereglementeerde rekeningen:

    • Interest afrekening is het totale bedrag aan basisrente dat u ontvangt
    • Basis voor roerende voorheffing bedrag is het bedrag waarop de roerende voorheffing wordt afgehouden
    • Tarief roerende voorheffing 30% is het bedrag aan roerende voorheffing dat wij inhouden
    • Netto interesten is het bedrag dat u netto ontvangt aan interesten.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Hoe log ik in op de bankomgeving van NIBC Direct?

    Inloggen via een internetbrowser

    Klik op de knop “Aanmelden”, die u op elke pagina van onze website (www.nibcdirect.be) bovenaan rechts ziet. U komt dan terecht op het beveiligde deel van onze website.

    Om in te loggen in de NIBC Direct Bankomgeving vult u uw gebruikersnaam en wachtwoord in, samen met de sms-code die u als extra veiligheidsmaatregel van ons ontvangt.

    Afhankelijk van uw telefonieprovider ontvangt u sms-berichten vanaf een 4-cijferig nummer of van een gewoon nummer.

    Gebruikt u de app?
    Dan kan u er ook voor kiezen om met de app te bevestigen in plaats van een sms-code in te vullen.

    Inloggen via de app

    Open de app en vul uw pincode in (of log in met behulp van uw vingerafdruk of via gezichtsherkenning).

    Nog niet geregistreerd?
    Dan zal u eerst om uw gebruikersnaam en wachtwoord worden gevraagd.

    Problemen met inloggen?

    Kent u uw gebruikersnaam of wachtwoord niet meer?
    Via de aanmeldpagina kan u uw gebruikersnaam opvragen of een nieuw wachtwoord instellen.

    Kent u uw pincode van de app niet meer?
    Meld u aan op uw beveiligde bankomgeving via een internetbrowser en verwijder uw toestel in het menu “Apparaten”, dat u vindt onder “Instellingen”. U wordt dan automatisch afgemeld op uw toestel, zodat u zich opnieuw kan registreren en u een nieuwe pincode kan instellen.

    Is uw toegang geblokkeerd?
    Bel onze klantendienst op het gratis nummer 0800 63 500 om dit voor u na te kijken of recht te zetten.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten

    Klik op “Gebruikersnaam vergeten?” op de inlogpagina van de NIBC Direct Bankomgeving. Na het invullen van uw gsm-nummer ontvangt u van ons een sms met daarin uw gebruikersnaam.

    Let op: We sturen enkel een sms met uw gebruikersnaam als we uw nummer in ons systeem herkennen én als dat nummer uniek is (dit wil zeggen, niet gedeeld is met een andere persoon die ook een toegang heeft tot de beveiligde bankomgeving).

    Afhankelijk van uw telefonieprovider ontvangt u sms-berichten vanaf een 4-cijferig nummer of van een gewoon nummer.

    Geen sms ontvangen? Controleer of u het gsm-nummer correct hebt ingevoerd.
    Bijvoorbeeld: het gsm-nummer “0471 23 45 67”, dient op deze manier ingevuld te worden: +32471234567.

    Is dat het geval? Neem dan contact op met onze klantendienst.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Ik ben mijn wachtwoord vergeten

    Klik op “Wachtwoord vergeten?” op de Aanmeldpagina van de NIBC Direct Bankomgeving. Na het invullen van uw gebruikersnaam ontvangt u per e-mail een link waarmee u een nieuw wachtwoord kan instellen.

    Kent u uw gebruikersnaam niet meer of ontving u geen e-mail? Neem dan contact op met onze klantendienst.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Mijn toegang tot de NIBC Direct Bankomgeving is geblokkeerd

    Wanneer u te veel pogingen nodig hebt om in te loggen, wordt de toegang tot de NIBC Direct Bankomgeving omwille van veiligheidsredenen geblokkeerd. Onze klantendienst kan uw toegang voor u deblokkeren. Bel ons op het gratis nummer 0800 63 500.

    Bent u geblokkeerd omwille van een verkeerd wachtwoord? Via de aanmeldpagina kan u – nadat we uw toegang hebben gedeblokkeerd – zelf een nieuw wachtwoord aanvragen. Of onze klantendienst kan u meteen een e-mail sturen waarmee u een nieuw wachtwoord kan instellen.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Wat kan ik toevoegen, wijzigen of verwijderen in NIBC Direct Bankomgeving?

    Toevoegen

    U kan een bijkomende spaar- of termijnrekening openen in de NIBC Direct bankomgeving.

    U kan iemand een volmacht geven op uw spaarrekening(en). Gebruik daarvoor het  formulier ‘Een volmachthouder toevoegen of verwijderen’, dat u vindt bij Documenten en Formulieren.

    Wijzigen

    Onder ‘Instellingen’ kan u uw tegenrekening(en), adres, e-mailadres, gsm-nummer en wachtwoord wijzigen.

    Gebruikt u de app, dan kan u bijkomend ook uw pincode wijzigen of vingerafdruk- of gezichtsherkenning in- of uitschakelen. (Deze functies vindt u enkel in de app terug)

    Verwijderen

    U kan iemands volmacht intrekken op uw spaarrekening(en). Gebruik daarvoor het  formulier ‘Een volmachthouder toevoegen of verwijderen’, dat u vindt bij Documenten en Formulieren.

    U kan zelf uw rekening sluiten via de NIBC Direct Bankomgeving. Ga daarvoor naar de detailpagina van de rekening, en klik op de 3 punten in de rechterbovenhoek. U kan het saldo en de eventueel reeds verworven interesten overdragen naar uw tegenrekening of één van uw andere rekeningen bij NIBC Direct.

    Gebruikt u de app, dan kan u bij ‘Apparaten’ (onder het menu ‘Instellingen’) een toestel loskoppelen. Uw registratie wordt dan op dat toestel ongedaan gemaakt en u wordt automatisch uitgelogd. Indien u er niet uitkomt, kan onze klantendienst dit ook doen voor u doen. Neem daarvoor contact op met ons op het gratis nummer 0800 63 500.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Hoe kan ik overschrijven van en naar mijn NIBC Direct spaarrekening?

    Overschrijven van en naar uw NIBC Direct spaarrekening(en) kan op drie manieren:

    • Via een inkomende overschrijving, d.w.z. een overschrijving van een rekening bij een andere bank naar uw NIBC Direct rekening
    • Via een uitgaande overschrijving, d.w.z. een overschrijving van uw NIBC Direct rekening naar uw tegenrekening
    • Via een interne overschrijving, d.w.z. een overschrijving tussen uw rekeningen bij NIBC Direct

    Inkomende overschrijving: van een rekening bij een andere bank naar uw NIBC Direct rekening

    De eerste overschrijving naar uw NIBC Direct spaarrekening dient altijd van de tegenrekening te komen die u opgaf bij de aanvraag, en moet minstens op naam van de rekeninghouder(s) staan. Die eerste storting zorgt er voor dat we u als rekeninghouder kunnen identificeren. Omdat we dat grondig willen doen, kan het zijn dat uw eerste storting wat langer duurt.

    Wordt de eerste storting goedgekeurd, dan kan u ook van andere rekeningen overschrijvingen uitvoeren naar uw NIBC Direct spaarrekening. Let op, deze overschrijvingen kunnen uitsluitend afkomstig zijn van rekeningen (in euro) bij erkende Belgische kredietinstellingen voor zover de rekeninghouder identificeerbaar is als een natuurlijk persoon die niet handelt binnen zijn beroeps- of handelsactiviteit.

    Uw rekeningnummer vindt u in de NIBC Direct Bankomgeving. De BIC-code van NIBC Direct is DNIBBE21.

    Uitgaande overschrijving: van uw NIBC Direct rekening naar de tegenrekening.

    Een overschrijving van een NIBC Direct rekening naar een rekening bij een andere bank, kan enkel naar de tegenrekening.

    Log in op de NIBC Direct Bankomgeving en klik op ‘Overschrijving’. Vul bovenaan het bedrag is, kies de van- en de naar-rekening, vul eventueel nog een memodatum en een omschrijving in en bevestig uw overschrijving met de sms-code die u dan ontvangt (of met de app).

    Overschrijvingen die op bankwerkdagen voor 12 u 's middags worden ingevoerd, zullen nog dezelfde dag vertrekken. Voert u de overschrijving in na 12u of in het weekend, dan wordt deze overschrijving de volgende bankwerkdag verwerkt. De valutadatum van de overschrijving is altijd de dag waarop uw geld onze bank verlaat. Overschrijvingen tussen banken nemen gemiddeld 24u in beslag (m.u.v. banksluitdagen en weekends).

    Interne overschrijving: tussen NIBC Direct spaarrekeningen

    U kan rechtstreeks overschrijven tussen uw NIBC Direct rekeningen op voorwaarde dat (mede)rekeninghouder of volmachthouder op beide rekeningen bent.

    Voert u een overschrijving uit tussen 2 gereglementeerde NIBC Direct rekeningen, dan kan de verwervingsperiode voor de getrouwheidspremie doorlopen. Lees hier meer over de zogenaamde ‘proportionele overdracht’.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Is het bedrag van overschrijving gelimiteerd?

    NIBC Direct legt u geen limieten op.  Als u een bedrag zou willen overboeken naar uw NIBC Direct rekening is het altijd mogelijk dat de andere bank u een limiet oplegt. U vraagt dit ook best even na bij hen.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Kan ik telefonisch een overboeking regelen?

    Neen, het is niet mogelijk om telefonisch een overboeking te regelen, u moet altijd via de e-banking omgeving gaan. Zo kan u alles veilig zelf regelen en bevestigen met een sms-code.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Hoe langt duurt het om een overschrijving te verwerken?

    Overschrijvingen die op bankwerkdagen voor 12 u 's middags worden ingevoerd, zullen nog dezelfde dag vertrekken. Voert u de overschrijving in na 12u of in het weekend, dan wordt deze overschrijving de volgende bankwerkdag verwerkt. De valutadatum van de overschrijving is altijd de dag waarop uw geld onze bank verlaat. Overschrijvingen tussen banken nemen gemiddeld 24u in beslag (m.u.v. banksluitdagen of weekends).

    Elke overschrijving moet steeds door u en via de NIBC Direct Bankomgeving ingevoerd worden. Zo kan u alles veilig zelf regelen. Bevestigen van een overschrijving doet u met een sms-code of via de app.

    Afhankelijk van uw telefonieprovider ontvangt u sms-berichten vanaf een 4-cijferig nummer of van een gewoon nummer.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Hoeveel getrouwheidspremie verlies ik als ik geld afhaal van mijn spaarrekening?

    Voor de gereglementeerde spaarrekeningen (de NIBC Direct Spaarrekening en de NIBC Direct Getrouwheidsrekening) kan u met de Opnemingscalculator nagaan wat het effect is van een overschrijving op de opbouw van de getrouwheidspremie.

    Ga naar de details van uw spaarrekening, door in het overzichtsscherm op de desbetreffende rekening te klikken. Klik vervolgens op de drie punten bovenaan rechts in uw scherm. Een menu onderaan de pagina opent, waar u de opnemingscalculator terugvindt.

    Vul het bedrag in dat u wenst af te halen en wanneer u dit wenst te doen (tussen vandaag en 3 maanden). Wanneer u op “Berekenen” klikt, krijgt u meteen te zien hoeveel getrouwheidspremie u in totaal zou verliezen door de overschrijving. Wil u meer details, kan u op de knop “Downloaden PDF” klikken. In de pdf wordt er ook een onderscheid gemaakt tussen hoeveel van deze premie u nu al heeft opgebouwd en de totale waarde op het einde van de verwervingsperiode.

    Opgelet: voert u een overschrijving uit tussen 2 gereglementeerde NIBC Direct rekeningen, dan kan de verwervingsperiode voor de getrouwheidspremie doorlopen. Lees hier meer over de zogenaamde ‘proportionele overdracht’.

    Hou er rekening mee dat u geen pdf’s kan downloaden in de app.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Waar vind ik een overzicht van mijn interesten en getrouwheidpremies?

    Reeds verworven interesten en getrouwheidpremies

    De rente die verworven én uitbetaald is, vindt u bij “Renteoverzicht” onder het menu “Meer”. Selecteer daar de rekening en het jaar waarvoor u de uitbetaalde rente wil raadplegen. U krijgt nu een lijst van alle afgelopen interestafrekeningen uit het gekozen jaar. Via de knop “Downloaden” kan u de opgemaakte pdf opvragen.

    Hou er rekening mee dat u geen pdf’s kan downloaden in de app.

    Op de detailpagina van uw spaarrekeningen ziet u hoeveel interesten en/of getrouwheidspremies u reeds heeft verworven en u bij de volgende interestuitbetaling zal ontvangen:

    • Bij de Flex rekening vindt u de opgebouwde netto-rente
    • Bij de Spaarrekening en de Getrouwheidsrekening vindt u de opgebouwde basisrente getrouwheidspremie

    Nog te verwerven getrouwheidspremies

    U kan een lijst opvragen van alle getrouwheidspremies die in opbouw zijn, met hun totale waarde op het einde van de verwervingsperiode en het aantal dagen ze nog moeten verwerven.

    Ga hiervoor naar de details van uw spaarrekening en klik op de drie punten bovenaan rechts in uw scherm. Een menu onderaan de pagina opent, kies hier voor “Overzicht getrouwheidspremies”. U downloadt zo een pdf met alle details erin. Hou er rekening mee dat dit overzicht niet beschikbaar is bij de Flex rekening.

    Hou er rekening mee dat deze functionaliteit niet beschikbaar is in de app.

    Heeft deze informatie geholpen?

Neem contact op

Bel ons 0800 63 500 (gratis)

Gesloten
ma tot vrij van 8u30 tot 17u
do van 8u30 tot 19u

Mail ons info@nibcdirect.be
of verstuur uw documenten via de online verzendtool

Schrijf ons
NIBC Direct
Dikkebusseweg 17
8900 Ieper

Vragen over uw privacy? privacy@nibcdirect.be

Een klacht? klachten@nibcdirect.be
Lees hoe we uw klacht behandelen