vragen.jpg

Vragen

  • Wat is de rating van NIBC Direct?

    Rating geeft de kredietwaardigheid van een bank aan. Bij ratingbureau Fitch is onze score vandaag BBB.

    Er zijn 2 bureaus die ratings voor NIBC uitschrijven, Fitch en S&P, ze hanteren allemaal een ietwat andere set elementen en evalueren kwalitatieve en financiële factoren (marktaandeel, risico's, winst, liquiditeit, efficiëntie, leningen,…).

    U vindt de rapporten met alle elementen die beoordeeld worden op jaarbasis op www.nibc.com

    Rating is overigens slechts één van de elementen die van belang zijn. Een ander is bijvoorbeeld de liquiditeitsratio en die is erg goed bij NIBC.

    Tenslotte is nog het belangrijkste dat wij in het kader van het Depositogarantiestelsel onder de controle vallen van De Nederlandsche Bank (DNB). Hierdoor is uw spaargeld gegarandeerd voor 100.000 euro per persoon per bank.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Wat doet NIBC Direct met uw spaargeld?

    We leggen kort uit wat NIBC Direct met uw spaargeld doet. Het komt eigenlijk grotendeels hierop neer:

    Van het geld dat u en andere klanten op de spaarrekening zetten, houden we een deel aan als reserve. Het andere deel lenen we uit.

    NIBC Direct leent bijvoorbeeld aan mensen in Nederland die een huis willen kopen, en ook aan kansrijke en solide bedrijven: een winkelketen bijvoorbeeld, en een bedrijf dat windmolens bouwt of een fabrikant van fietsen. Dat doen we met name in België, Nederland en Duitsland.

    Voor het uitlenen van dat spaargeld ontvangen wij een rentevergoeding en daarmee kunnen wij aan u spaarrente vergoeden. Zo ontvangt u een goede rente en kunt u altijd bij het geld op uw internetspaarrekening. Zo eenvoudig is het.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Waarom werkt NIBC Direct met sms-codes?

    Bij NIBC Direct werken wij niet met een digipass of een kaartlezer, deze toestellen heeft u namelijk niet altijd bij u. Omdat het merendeel van de Belgen wél altijd de gsm op zak heeft, sturen we u een gratis sms met daarin een sms-code. Onze codes zijn veilig, snel en gratis, en u hoeft er zelf geen hele reeks cijfers of codes voor in te voeren.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Valt NIBC Direct onder het depositogarantiestelsel?

    Ja, NIBC Direct valt onder het depositogarantiestelsel.
    NIBC Direct voldoet aan de door De Nederlandsche Bank (DNB) gestelde eisen. Hierdoor valt uw spaargeld bij NIBC Direct onder het depositogarantiestelsel.

    Het depositogarantiestelsel garandeert tegoeden tot maximaal 100.000 euro per persoon, per instelling. Dit geldt voor particulieren, ongeacht het aantal rekeningen.

    Voorbeeld: In geval van een gezamelijke rekening op twee namen is het tegoed gegarandeerd tot maximaal 200.000 euro. Er is geen sprake van een eigen risico.

    Meer informatie over het depositogarantiestelsel.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Is NIBC Direct wel veilig?

    Bij NIBC Direct is veiligheid onze eerste prioriteit. Daarom zijn er 4 niveaus waarop uw gegevens en geld beveiligd worden.

    • Eerst en vooral zijn er uw gebruikersnaam en uw wachtwoord. U kan ze beiden zelf kiezen en het persoonlijk wachtwoord kan u op elk ogenblik wijzigen. Wij raden u aan om in uw wachtwoord steeds minstens 8 karakters te gebruiken, waarvan minstens 1 hoofdletter, 1 kleine letter, 1 cijfer en 1 leesteken. Zo heeft u altijd een veilig wachtwoord. Een wachtwoord zal pas worden geaccepteerd als het voldoet aan 3 van de 4 vereiste criteria. Wij raden u eveneens aan het wachtwoord regelmatig te wijzigen.
    • Ten tweede zijn er de gratis SMS-codes. Handelingen in de beveiligde omgeving moet u steeds bevestigen met een unieke SMS-code die wij enkel en alleen naar uw gsm versturen en die maar enkele minuten geldig is. Dus als u bijvoorbeeld geld wil overschrijven naar uw tegenrekening, of u wil een termijnrekening openen of uw contactgegevens wijzigen, dan sturen wij u een gratis SMS-code waarmee u die handeling in de beveiligde omgeving bevestigt.
    • Ten derde is er de tegenrekening. Dit is een zichtrekening bij een andere Belgische bank waarvan u de titularis bent. Voor een gezamenlijke rekening bij NIBC Direct moeten beide rekeninghouders titularis zijn van de tegenrekening. Uitgaande stortingen kunnen alleen naar de tegenrekening gaan, uw geld blijft dus altijd in uw handen.
    • Ten slotte is er nog de beveiligde verbinding, SSL (Secure Socket Layer) tussen uw computer en NIBC Direct. De digitale informatie wordt versleuteld verzonden, zodat onbevoegden die niet kunnen lezen of wijzigen. Wanneer u surft via zo'n beveiligde internetverbinding, ziet u de pictogram van een slotje onderaan in uw browser. In het internetadres staat 'https://' (in plaats van 'http://'), waarbij de 's' staat voor 'secure' - een beveiligde verbinding dus. Telkens u zich aanmeldt bij NIBC Direct, kijkt u dus best na of de volledige URL weldegelijk https://www.nibcdirect.be is.

    Natuurlijk heeft NIBC Direct in de achtergrond nog andere beveiligingssystemen draaien.

    Heeft deze informatie geholpen?

Neem contact op

Bel ons 0800 63 500 (gratis)
of maak een terugbelafspraak

Gesloten
ma tot vrij van 8u30 tot 17u
do van 8u30 tot 19u

Mail ons info@nibcdirect.be
of vul het contactformulier in

Schrijf ons (geen postzegel nodig)
NIBC Direct
Antwoordcode DA-852-991-9
Dikkebusseweg 17
8900 Ieper

Vragen over uw privacy? privacy@nibcdirect.be

Een klacht? klachten@nibcdirect.be
Lees hoe we uw klacht behandelen

Heeft u een vraag voor ons? We bellen u graag op een ogenblik dat het u uitkomt.

Maak een afspraak