vragen.jpg

Vragen

  • Wat zijn cookies?

    Een cookie (ook wel een HTTP cookie genoemd) is een klein tekstbestandje dat een website op de harde schijf van je computer zet op het moment dat je een site bezoekt. De belangrijkste functie van cookies is om de ene gebruiker van de andere te onderscheiden. Je komt cookies dan ook vaak tegen bij websites waarbij je moet inloggen. Een cookie zorgt er dan voor dat bijvoorbeeld je gebruikersnaam wordt onthouden, of dat je op sommige sites ingelogd kan blijven (dat laatste raden we u overigens af met onze beveiligde omgeving).

    Alle cookies hebben een looptijd. Sommige cookies worden verwijderd als je je browser afsluit. Andere kunnen een hele tijd op je computer blijven staan.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Waarom krijg ik een boodschap om cookies te verwijderen?

    Ook al is het niet helemaal terecht - cookies zorgen er immers voor dat ons gebruiksgemak verhoogt - het begrip 'cookies' is inmiddels met privacy kwesties verbonden geraakt omdat ze informatie bevatten.

    NIBC Direct hanteert een streng veiligheidsbeleid, daarom kan je afhankelijk van het type toestel (vnl. bij smartphone & tablet) waarmee je inlogt gevraagd worden cookies te verwijderen. We willen graag potentiële risico’s tot het minimum herleiden.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Hoe moet ik cookies verwijderen?

    Manueel cookies verwijderen

    • Internet Explorer
      • Ga naar het menu Extra > Internetopties > tab Algemeen. Klik onder "Browsergeschiedenis" op "Verwijderen"
      • Je wilt misschien niet alles verwijderen. Zorg dat in ieder geval Cookies aangevinkt staat en klik op "Verwijderen".

    • Firefox
      • Klik op de oranje balk van Firefox bovenin en ga naar Geschiedenis > Recente geschiedenis wissen. Klik op "Uw recente geschiedenis" wissen.
      • Onder Details kun je aangeven wat je precies wilt wissen. Vink in ieder geval Cookies aan. Je kunt ook aangeven hoe oud de cookies moeten zijn. Kies hier "Alles".

    • Chrome
      • Klik op het blokje met 3 streepjes, rechtsbovenin. Klik op Geschiedenis > Browsergeschiedenis wissen. Klik onder Privacy op Browsergegevens wissen...
      • Zorg in ieder geval dat Cookies en andere site-plugin-gegevens aangevinkt staat bij het verwijderen.

    • Safari
      • Kies bovenin voor Safari, en klik op Voorkeuren. Klik bovenin het nieuwe venster op “Beveiliging” (Met het slotje). Klik op "Toon cookies".
      • Klik op “Verwijder alles”.

    Automatisch cookies verwijderen

    Je kunt cookies automatisch laten wissen wanneer je de browser afsluit. Zo blijft informatie nooit lang bewaard. Let wel, als u de gewoonte heeft uw gebruikersnamen op te slaan, zullen die na het wijzigen van de settings bij het afsluiten van de browser steeds allemaal worden verwijderd.

    • Internet Explorer
      • Ga naar Extra -> Internetopties.
      • Vink" Browsegeschiedenis verwijderen" bij afsluiten aan en klik op "OK".

    • Firefox
      • Klik op het oranje balkje van Firefox, bovenin. Kies Opties > Opties en in het tabblad Privacy voor: Firefox zal ... (de optie) Nooit geschiedenis onthouden. Let op: ook je surfgeschiedenis zal nu telkens worden gewist.
      • Klik op OK.

    • Chrome
      • Klik op het blokje met 3 streepjes, rechtsbovenin > kies Instellingen > Privacy > Instellingen voor inhoud...
      • Kies onder Cookies de optie "Lokale gegevens alleen bewaren totdat ik mijn browser sluiten".

    Als je de cookies hebt verwijderd zal de foutmelding nog op het scherm verschijnen, maar je kan dan gewoon inloggen.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Wat is phishing en hoe herken ik het?

    Phishing is de term die gebruikt wordt wanneer criminelen proberen via e-mail, pop-up of telefoon uw persoonlijke gegevens te ontfutselen om daarmee toegang te krijgen tot uw bankrekening. Geef nooit uw persoonlijke gegevens door via e-mail of telefoon. De bank zal u deze nooit vragen.

    Phishingberichten zijn soms slecht geschreven, ze kunnen slecht gespeld zijn en/of grammaticale fouten bevatten. Soms zijn ze zelfs niet in uw eigen taal.

    In het veld van de afzender van de e-mail kan soms een vervalst e-mailadres staan. Controleer altijd of dat adres van uw bank is. In het geval van NIBC Direct is dat info@nibcdirect.be.

    Meer over phishing

    Heeft deze informatie geholpen?

    Alles over phishing

    Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt door phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van uw persoonlijke, geheime gegevens. Dit kan op verschillende manieren: per e-mail, met een pop-up, via uw favorieten (één van uw favoriete links werd aangepast waardoor u op een andere site belandt) over de telefoon.

    Laat u niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt van een bekend bedrijf waarin u onder het mom van 'controle of update van bestanden' gevraagd wordt om te klikken op een link om uw persoonlijke gegevens aan te vullen! NIBC Direct, of een andere bank, zal u nooit zelf contacteren om uw gegevens op te vragen of te laten wijzigen.

    Hoe gaat een fraudeur te werk?

    Stap 1: u krijgt een misleidende e-mail die lijkt op een bericht van uw bank. Mogelijk wordt hierbij het logo van uw bank gebruikt. In deze e-mail wordt u uitgenodigd om uw bankgegevens te controleren, zogezegd omwille van veiligheidsredenen, controle van de bestanden, verlies van gegevens, ...

    Stap 2: een link in de mail stuurt u naar een valse website die erg lijkt op de website van uw eigen bank. Daar dient u een aantal velden in te vullen of handelingen uit te voeren. Voor u het weet, hebt u vertrouwelijke gegevens doorgegeven.

    Stap 3: nadat ze een phishingmail hebben verstuurd, kunnen fraudeurs u mogelijk ook opbellen. Hierbij doen ze zich voor als bankmedewerker die u vertelt dat er problemen zijn met uw bankrekening. Om te kijken of alles in orde is, moet de medewerker uw gegevens hebben.

    Hoe herkent u een phishingbericht?

    NIBC Direct of een andere bank zal u nooit per e-mail of via een pop-up bericht vragen vertrouwelijke gegevens door te geven. Zo'n bericht is dan ook per definitie een phishingbericht.

    In een phishingbericht kunnen volgende kenmerken aanwezig zijn:

    • Phishingberichten zijn soms slecht geschreven, ze kunnen slecht gespeld zijn en/of grammaticale fouten bevatten. Soms zijn ze zelfs niet in uw eigen taal. Uw bank weet in welke taal u uw communicatie wil ontvangen en screent die uitvoerig op mogelijke fouten. Berichten die niet aan deze kenmerken voldoen, zijn per definitie verdacht. Let wel: criminelen zorgen er voor dat hun communicatie steeds professioneler wordt en filteren mogelijke fouten er reeds uit.
    • In phishingberichten wordt soms gedreigd met gevolgen als u niet ingaat op de vraag.
    • De link in phishingberichten leidt naar een website die er uitziet als de site van uw bank. Die site zal, in tegenstelling tot de echte website van de bank, niet beveiligd zijn.
    • In het veld van de afzender van de e-mail kan soms een vervalst e-mailadres staan. Controleer altijd of dat adres van uw bank is. In het geval van NIBC Direct is dat info@nibcdirect.be. Als u twijfelt, contacteer dan uw bank via uw gebruikelijke contactkanaal en antwoord nooit op de e-mail.
    • Het adres van de afzender kan er raar uitzien.
    • Uw spamfilter geeft aan dat het bericht spam is.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Wat kan ik doen om de veiligheid te verhogen?

    NIBC Direct, net als andere banken, neemt heel wat maatregelen om een maximale veiligheid van zijn informaticasystemen te garanderen. Ook u als gebruiker kan die veiligheid verhogen:

    • Gebruik de recentste versie van uw internetbrowser. Browsers worden namelijk vaak aangepast met meer en betere beveiligingstechnieken.
    • Installeer een degelijk en actueel antivirusprogramma en een firewall. Een personal firewall is een programma dat uw computer beschermt tegen misbruik van buitenaf en u waarschuwt wanneer iemand uw computer wil binnendringen. Let er wel op dat u steeds recente updates installeert.
    • Zorg dat uw besturingssysteem up-to-date en dus voorzien is van de laatste updates. Microsoft geeft u bijvoorbeeld de mogelijkheid Windows (automatisch) up-to-date te houden via http://windowsupdate.microsoft.com.  Heeft u een Apple computer, kijk dan op http://support.apple.com/nl_NL/downloads/.
    • Let op met Phishing.
      Phishing is de term die gebruikt wordt wanneer criminelen proberen via e-mail of telefoon uw persoonlijke gegevens te ontfutselen om daarmee toegang te krijgen tot uw bankrekening. Geef nooit uw persoonlijke gegevens door via e-mail of telefoon. De bank zal u deze nooit vragen. Meer over phishing >>
    • Controleer regelmatig uw rekeninguittreksels.
    • Beveilig uw draadloze internetverbinding.
      Maakt u zoals velen gebruik van een draadloos netwerk? Zorg dat u deze beveiligt want anders zouden criminelen toegang kunnen krijgen tot de bestanden op uw computer. Contacteer uw internetprovider voor meer informatie.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Is mijn computer wel geschikt voor NIBC Direct?

    NIBC Direct is zo gemaakt om door praktisch elke moderne computer gebruikt te kunnen worden. De belangrijkste benodigdheden zijn:

    • Een computer met (beveiligde) toegang tot internet
    • Een minimale schermresolutie van 1024x768

    Aanbevolen configuraties:

    • PC: minimaal Windows Vista met Service Pack 2 met als browser Internet Explorer 9.0 of hoger, Firefox 11 of hoger of Google Chrome
    • Mac: OS X

    Uw browser moet JavaScript ondersteunen. Bij strenge beveiligingsinstellingen is dit mogelijk uitgeschakeld.

    Als u uw rekeninguittreksels wenst af te drukken, heeft u ook een PDF reader nodig. U kan de PDF reader van Adobe hier gratis downloaden.

    Het is mogelijk dat de bankomgeving van NIBC Direct ook werkt onder andere browsers, maar wij kunnen geen volledig goede werking garanderen.

    Welke browsers worden ondersteund op de NIBC Direct website?

    Bij NIBC Direct doen we ons uiterste best om u in een volledig veilige omgeving online te laten bankieren. Om deze reden vragen we wel dat onze klanten minimum met onderstaande browserversies werken:

    • Microsoft Internet Explorer 9.0 of hoger
    • Mozilla Firefox 11 of hoger
    • Safari 5.0 of hoger
    • Google Chrome

    Indien uw browser niet meer voldoet aan deze eisen, of u bent niet zeker, kan u via onderstaande links een nieuwe versie downloaden:

    Indien u niet over een pdf reader beschikt kan u er hier een downloaden: Adobe Reader

    Microsoft biedt geen ondersteuning meer voor Windows XP. Laat uw PC niet onbeveiligd!

    Sinds 2014 wordt er geen technische ondersteuning meer geboden voor Windows XP. Als u Windows XP gebruikt, blijft uw pc gewoon werken, maar loopt u kans dat deze kwetsbaarder is voor virussen en andere beveiligingsrisico's.

    Daarom raden we u aan om over te schakelen op een recentere versie van het besturingssysteem. Zo bent u beter beschermd en kan u in alle veiligheid blijven internetbankieren. Lees meer

    Indien u toch wenst verder te werken met Windows XP, zal u zeker een andere browser dan Internet Explorer moeten gebruiken. Hieronder vindt u de links naar de meest courante alternatieven.

    Heeft deze informatie geholpen?

Neem contact op

Bel ons 0800 63 500 (gratis)
of maak een terugbelafspraak

Gesloten
ma tot vrij van 8u30 tot 17u
do van 8u30 tot 19u

Mail ons info@nibcdirect.be
of vul het contactformulier in

Schrijf ons (geen postzegel nodig)
NIBC Direct
Antwoordcode DA-852-991-9
Dikkebusseweg 17
8900 Ieper

Vragen over uw privacy? privacy@nibcdirect.be

Een klacht? klachten@nibcdirect.be
Lees hoe we uw klacht behandelen

Heeft u een vraag voor ons? We bellen u graag op een ogenblik dat het u uitkomt.

Maak een afspraak