Vragen - NIBC Direct
vragen.jpg

Vragen

  • Kan ik een nieuwe rekening openen als klant?

    Klanten van NIBC Direct kunnen in de beveiligde omgeving zelf nieuwe rekeningen openen via enkele zeer eenvoudige stappen.

    • U logt in in uw beveiligde e-banking omgeving.
    • Onder het menu 'Internetspaarrekening' klikt u op het nieuwe onderdeel 'Rekening openen'.
    • Lees de essentiële spaardersinformatie en de algemene voorwaarden voordat u een nieuwe spaarrekening kiest.
    • U krijgt nu de mogelijkheid om een rekening te openen voor uzelf of elke relatie waar u reeds een gezamenlijke rekening mee opende via het traditionele formulier.
    • Eenmaal alle keuzes gemaakt zijn, kan u verder gaan en uw opening bevestigen met een sms-code.
    • De rekening is nu zichtbaar onder uw rekeningoverzicht, het enige dat u nog rest te doen, is het doen van een eerste storting van de gekozen tegenrekening.

    Enkele voorwaarden:

    Er blijven nog enkele zaken waar u op moet letten bij het openen van nieuwe rekeningen:

    • U mag als individuele klant 1 Spaarrekening, 1 Getrouwheidsrekening en 5 Flex rekeningen openen.
    • Per relatie mag u ook Spaarrekening, 1 Getrouwheidsrekening en 5 Flex rekeningen openen.
    • De tegenrekening die u opgeeft moet nog altijd een zichtrekening zijn bij een andere Belgische bank en moet op dezelfde naam/namen staan als de rekening bij NIBC Direct.

    Meld u aan

    Heeft deze informatie geholpen?

    Wanneer wordt de getrouwheidspremie uitbetaald?

    De getrouwheidspremie wordt niet jaarlijks, maar per kwartaal uitbetaald. U moet dus niet wachten tot het einde van het jaar. De reeds verworven getrouwheidspremie wordt op uw rekening gestort op de eerste dag na het kwartaal waarin die premie verworven is, i.e. op 1 januari, op 1 april, op 1 juli en op 1 oktober. Op 1 januari krijgt u ook de verworven basisrente van het voorgaande jaar uitgekeerd.

    Aan het opbouwsysteem zelf van de getrouwheidspremie wijzigt er niets. Uw geld dient nog steeds 12 maanden onafgebroken op de rekening te staan alvorens de premie verworven is. Het is enkel de uitbetaling die nu sneller komt.

    Voor 1 oktober 2013 werd de getrouwheidspremie nog wel jaarlijks uitbetaald. Als u bijvoorbeeld 100 euro stortte op 1 maart 2013, ontving u bij uw eerste eindejaarsafrekening op 1 januari 2014 enkel de basisrente voor het aantal dagen dat het geld op de rekening stond. Op 1 maart 2014 werd de getrouwheidspremie dan ook verworven op de 100 euro die er dan 12 maanden staat. Er begon dan een nieuwe getrouwheidspremie te lopen, met een nieuwe periode van 12 maanden. Op 1 april 2014 kreeg u de verworven getrouwheidspremie op uw rekening.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Waarom moet ik een kopie van de identiteitskaart bezorgen bij het openen van een rekening?

    Bij het openen van een rekening dient u ons inderdaad een kopie (voor- en achterkant) van uw identiteitskaart te bezorgen. Alle banken zijn immers verplicht over een kopie van de identiteitskaart van hun klanten te beschikken.

    Nadat u het aanvraagformulier heeft ingevuld, stuurt u ons per post of per e-mail een scan, kopie, of foto van uw identiteitskaart (voor-en achterkant) Als er een mederekeninghouder is, moet ook hij/zij ons een kopie bezorgen.

    Let op de volgende punten:

    identiteitskaart.png

    Heeft deze informatie geholpen?

    Kan ik geld overschrijven tussen mijn NIBC Direct rekeningen?

    U kan rechtstreeks overschrijven tussen uw NIBC Direct rekeningen op voorwaarde dat u rekeninghouder, mederekeninghouder of volmachthouder bent.

    Concreet betekent dit dat de volgende interne overschrijvingen zijn toegelaten:

    • Van uw individuele NIBC Direct Spaarrekening kan u een overschrijving doen naar uw Getrouwheidsrekening op uw naam, of naar één van uw gemeenschappelijke rekeningen;
    • Van uw gemeenschappelijke rekening kan u een overschrijving doen naar een tweede gemeenschappelijke rekening zolang u op beide rekeningen mederekeninghouder bent of u kan overschrijven naar een individuele rekening op uw naam;
    • Als u volmachthouder bent op een spaarrekening, dan kan u overboeken naar een andere rekening met dezelfde rekeninghouder, op voorwaarde dat u ook op deze rekening volmachthouder bent.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Kan ik geld overboeken zonder verlies van getrouwheidspremie?

    Sinds 2014 kan u een overschrijving doen tussen gereglementeerde spaarrekeningen bij dezelfde bank en de reeds opgebouwde getrouwheidspremie mee overdragen. Hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden:

    • U moet (mede)titularis zijn op de beide rekeningen waartussen u de overschrijving doet.
    • De overschrijving moet meer dan 500 euro bedragen.

    Als aan de bovenstaande voorwaarden voldaan is zal voor de eerste 3 overschrijvingen van het jaar de proportionele overdracht gelden. Overschrijvingen die niet voldoen aan de bovenstaande voorwaarden kunnen onbeperkt worden gedaan. De opgebouwde getrouwheidspremie wordt mee overgedragen aan de oorspronkelijke rentevoet, en zal voor de rest van de verwervingsperiode verworven worden aan de rentevoet van de nieuwe rekening.

    Bijvoorbeeld: u stortte op 1 juli 2013 1.000 euro op een NIBC Direct Spaarrekening, maar op 1 februari 2014 zet u deze over naar een NIBC Direct Getrouwheidsrekening. Op 1 juli 2014 zal u dan uw getrouwheidspremie verworven hebben, het geld stond namelijk gedurende 12 maanden op een rekening bij NIBC Direct. U zal dan 7 maanden getrouwheidspremie verworven hebben aan de (getrouwheids)rentevoet van de Spaarrekening en 5 maanden aan de (getrouwheids)rentevoet op de Getrouwheidsrekening.

    Opgelet: De Flex rekening is een niet-gereglementeerde spaarrekening en kent geen getrouwheidspremie. Een proportionele overdracht naar deze rekening niet mogelijk.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Ik heb problemen met inloggen

    Ik weet mijn gebruikersnaam niet meer

    Uw gebruikersnaam staat in de welkomstmail die u van ons ontving. Vindt u die niet terug? Bel onze klantendienst op het gratis nummer 0800 63 500.

    Ik weet mijn wachtwoord niet meer

    In het aanmeldscherm van e-banking kunt u via "Wachtwoord vergeten" zelf een nieuw wachtwoord in te stellen. Hou uw gebruikersnaam en uw gsm hiervoor bij de hand.

    Mijn gebruikersnaam is geblokkeerd

    Na 5 mislukte inlogpogingen wordt uw gebruikersnaam automatisch geblokkeerd. Bel onze klantendienst om uw gebruikersnaam opnieuw te activeren, op het gratis nummer 0800 63 500.

    Al mijn gegevens zijn correct en toch lukt het niet. Wat loopt er mis?

    Misschien bent u op de verkeerde of een verouderde pagina terecht gekomen? Ga steeds via onze website en de knop bovenaan "Aanmelden" naar de e-banking omgeving. Lukt het nog niet, probeer via een andere browser. Houden de problemen aan? Bel onze klantendienst op het gratis nummer 0800 63 500 om u verder te helpen.

    Heeft deze informatie geholpen?

Neem contact op

Bel ons 0800 63 500 (gratis)
of maak een terugbelafspraak

Gesloten
ma tot vrij van 8u30 tot 17u
do van 8u30 tot 19u

Mail ons info@nibcdirect.be
of vul het contactformulier in

Schrijf ons (geen postzegel nodig)
NIBC Direct
Antwoordcode DA-852-991-9
Dikkebusseweg 17
8900 Ieper

Vragen over uw privacy? privacy@nibcdirect.be

Een klacht? klachten@nibcdirect.be
Lees hoe we uw klacht behandelen

Heeft u een vraag voor ons? We bellen u graag op een ogenblik dat het u uitkomt.

Maak een afspraak