Beste bezoeker, welkom!

De NIBC Direct website heeft een nieuwe frisse look. Ga op verkenning en ontdek de nieuwe functionaliteiten!

vragen.jpg

Vragen

  • Kan ik overboeken met behoud van de opgebouwde getrouwheidspremie?

    Sinds 2014 is het mogelijk om bij overschrijvingen tussen gereglementeerde spaarrekeningen bij dezelfde bank de reeds opgebouwde getrouwheidspremie over te dragen. Hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden:

    • U moet (mede)titularis zijn op de beide rekeningen waartussen u de overschrijving doet.
    • De overschrijving moet meer dan 500 euro bedragen.

    Als aan de bovenstaande voorwaarden voldaan is zal voor de eerste 3 overschrijvingen van het jaar de proportionele overdracht gelden. Overschrijvingen die niet voldoen aan de bovenstaande voorwaarden kunnen onbeperkt worden gedaan. De opgebouwde getrouwheidspremie wordt mee overgedragen aan de oorspronkelijke rentevoet, en zal voor de rest van de verwervingsperiode verworven worden aan de rentevoet van de nieuwe rekening.

    Bijvoorbeeld: u stortte op 1 juli 2013 1.000 euro op een NIBC Direct Spaarrekening, maar op 1 februari 2014 zet u deze over naar een NIBC Direct Getrouwheidsrekening. Op 1 juli 2014 zal u dan uw getrouwheidspremie verworven hebben, het geld stond namelijk gedurende 12 maanden op een rekening bij NIBC Direct. U zal dan 7 maanden getrouwheidspremie verworven hebben aan de (getrouwheids)rentevoet van de Spaarrekening en 5 maanden aan de (getrouwheids)rentevoet op de Getrouwheidsrekening.

    Opgelet: omdat de Flex rekening geen getrouwheidspremie heeft, is een proportionele overdracht met deze rekening niet mogelijk.

    Heeft deze informatie geholpen?

    thumb_up thumb_down

    Waarom is mijn rekening geblokkeerd?

    Uw rekening kan geblokkeerd worden door NIBC Direct of door uzelf wanneer er een vermoeden van misbruik is. Wanneer u de rekening wilt laten deblokkeren, kan u bellen of mailen naar onze klantendienst. Onze medewerkers zullen u uitleggen welke gegevens u ons schriftelijk moet overmaken om uw rekening te deblokkeren.

    Heeft deze informatie geholpen?

    thumb_up thumb_down

    Kan ik mijn rekening laten blokkeren?

    U kan zelf een blokkering aanvragen op uw spaarrekening. Op een gezamenlijke rekening kunnen elke van de twee rekeninghouders een blokkering aanvragen, deze is dan geldig voor de beide rekeninghouders.

    In het geval u uw rekening of gebruiker wilt laten blokkeren omdat u bijvoorbeeld een vermoeden heeft dat iemand uw gebruikersnaam of wachtwoord zou proberen te misbruiken, kan u een e-mail of brief naar NIBC Direct sturen met de expliciete vraag uw rekening of gebruiker te blokkeren.

    Heeft deze informatie geholpen?

    thumb_up thumb_down

    Hoe wijzig ik mijn tegenrekening?

    Dat kan heel eenvoudig in uw e-banking omgeving.

    1. Kies in het linkermenu voor "Internetspaarrekening"
    2. Klik vervolgens op "Tegenrekening" in het submenu
    3. Selecteer het type relatie (individueel of gezamenlijk)
    4. Klik op "Mijn tegenrekening wijzigen". Deze link vindt u links bovenaan en onderaan de overzichtstabel
    5. Vul een nieuw tegenrekeningnummer in, en klik op "Volgende"
    6. Vul de sms-code in die u ontvangt op uw gsm en klik op "Bevestig".
    7. Maak een storting van uw nieuwe tegenrekening naar uw spaarrekening bij NIBC Direct om uw tegenrekening te activeren.

    Wijzig uw tegenrekening

    Heeft deze informatie geholpen?

    thumb_up thumb_down

    Hoe open ik een nieuwe rekening als klant?

    Een rekening openen in de e-banking omgeving is heel eenvoudig. Als klant moet u volgende stappen zetten:

    • U logt in in uw beveiligde omgeving.
    • Onder het menu 'Internetspaarrekening' klikt u op het nieuwe onderdeel 'Rekening openen'.
    • U krijgt nu de mogelijkheid om een rekening te openen voor uzelf of elke relatie waar u reeds een gezamenlijke rekening mee opende via het traditionele formulier.
    • Lees eerst de essentiële spaardersinformatie (of productfiche) van de spaarrekening en onze algemene voorwaarden voor u een nieuwe rekening opent.
    • Eenmaal alle keuzes gemaakt zijn, kan u verder gaan en uw opening bevestigen met een sms-code.
    • De rekening is nu zichtbaar onder uw rekeningoverzicht. U moet enkel nog een eerste storting doen van de gekozen tegenrekening naar uw NIBC Direct rekening.

    Enkele voorwaarden:

    Er blijven nog enkele zaken waar u op moet letten bij het openen van nieuwe rekeningen:

    • U mag als individuele klant 1 spaarrekening, 1 getrouwheidsrekening en 5 Flex rekeningen openen.
    • Per relatie mag u ook 1 spaarrekening, 1 getrouwheidsrekening en 5 Flex rekeningen openen.
    • De tegenrekening die u opgeeft moet nog altijd een zichtrekening zijn bij een andere Belgische bank en moet op dezelfde naam/namen staan als de rekening bij NIBC Direct.

    Meld u aan

    Heeft deze informatie geholpen?

    thumb_up thumb_down

    Hoe kan ik mijn spaarrekening sluiten?

    Zolang u geen lopende termijnrekening heeft, kan u uw internetspaarrekeningen op elk ogenblik afsluiten in de e-banking omgeving.

    • Kies in het linkermenu voor "Internetspaarrekening" en klik vervolgens voor "Rekening afsluiten".
    • Selecteer de rekening die u wil afsluiten en klik op "Volgende".
    • Kies dan de begunstigde rekening. Dat kan uw tegenrekening zijn, of één van uw andere NIBC Direct spaarrekeningen. Klik op "Volgende".
    • Geef de sms-code die u op uw gsm ontvangt in om uw aanvraag om een rekening te sluiten, te bevestigen.

    simulatie-rekening-afsluiten.jpg

    Zodra de rekening gesloten is, wordt het saldo op de rekening die u als begunstige rekening heeft aangeduid, overgemaakt (uw tegenrekening of een andere NIBC Direct spaarrekening).
    Een spaarrekening afsluiten

    Een termijnrekening vroegtijdig afsluiten? Enkel in uitzonderlijke gevallen kan een termijnrekening voor de eindvervaldag afgesloten worden. Meer informatie over deze uitzonderlijke gevallen vindt u in onze algemene voorwaarden.

    Heeft deze informatie geholpen?

    thumb_up thumb_down

    Waar kan ik zien hoeveel rente ik ga ontvangen?

    Onder "Renteoverzicht" in de e-banking omgeving kan u per spaarrekening een berekening maken van uw verworven rente vandaag, of aan het einde van de volgende evaluatie.

    • De berekening "vandaag" toont u hoeveel rente u reeds verworven hebt. Deze bedragen zijn nog niet uitbetaald.
    • De simulatie "datum van volgende evaluatie" geeft u een idee van de rente die u op het einde van de evaluatie verworven zal hebben, op voorwaarde dat geld op uw spaarrekening tot die datum blijft staan . De verschillende evaluatieperiodes zijn: 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober.

    Naar het renteoverzicht

    Heeft deze informatie geholpen?

    thumb_up thumb_down

    Waar kan ik zien hoeveel rente reeds werd uitbetaald?

    Als u heel gericht uw rente-uitbetalingen wil consulteren, zoekt u best tussen de inkomende betalingen op uw rekening of rekeningen. Het transactieoverzicht vindt u terug onder "Internetspaarrekening" in het linkermenu.

    • De basisrente, die u vanaf dag 1 verwerft, wordt altijd jaarlijks met valutadatum 1 januari op uw rekening gestort. Om gemakkelijk de interestbetaling van de basisrente terug te vinden, kan u de periode kiezen van 31-12 tot 01-01
    • De getrouwheidspremie wordt sinds 1 oktober 2013 elk kwartaal op uw rekening gestort: op 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober. De getrouwheidspremie krijgt u alleen voor spaargeld dat 12 maanden onafgebroken op uw rekening heeft gestaan.
    • De nettorente die u krijgt op de Flex rekening wordt ook elk kwartaal op uw rekening gestort. Het grote verschil met de getrouwheidspremie is dat de rente op de Flex rekening al vanaf dag 1 verworven wordt.

    Naar het transactieoverzicht

    Heeft deze informatie geholpen?

    thumb_up thumb_down

    Hoe kan ik mijn rekeninguittreksels downloaden?

    Dat is heel eenvoudig in uw beveiligde e-bankingomgeving. U vindt uw rekeninguittreksels terug onder "Rekeninguittreksel" links in het menu.

    • Nieuwe uittreksels die u nog niet gedownload heeft, vindt u onder"Nieuw"
    • Rekeninguittreksels die u al gedownload heeft, vindt u onder "Duplicaat". Daar kan u per rekening zoeken op datum of op het uittrekselnummer

    U kan uit het dropdown menu kiezen van welk van uw rekeningnummers u de rekeninguittreksels wilt bekijken. Of u kan ook gewoon kiezen om de nieuwe rekeninguittreksels van al uw spaarrekeningen op te vragen. Om de rekeninguittreksels te downloaden, klikt u eenvoudig op de knop "Downloaden".

    Bekijk uw nieuwe uittreksels

    Zoek een uittreksel bij uw duplicaten

    Heeft deze informatie geholpen?

    thumb_up thumb_down

Neem contact op

phone

Bel ons 0800 63 500 (gratis)
of maak een terugbelafspraak

Gesloten - ma tot vrij van -
mail_outline

Mail ons info@nibcdirect.be
of vul het contactformulier in

mode_edit

Schrijf ons (geen postzegel nodig)
NIBC Direct
Antwoordcode DA-852-991-9
Dikkebusseweg 17
8900 Ieper

announcement

Een klacht? klachten@nibcdirect.be
Lees hoe we uw klacht behandelen

Heeft u een vraag voor ons? We bellen u graag op een ogenblik dat het u uitkomt.

Maak een afspraakarrow_forward