vragen.jpg

Vragen

  • Wat is een volmachthouder?

    Een volmachthouder is een persoon aan wie u rechten geeft om uw NIBC Direct-rekening(en) te beheren. Die persoon zal over zijn eigen persoonlijke e-bankingruimte beschikken en verrichtingen kunnen raadplegen en uitvoeren op de rekening(en) waarvoor hij/zij een volmacht heeft.

    Wat kan een volmachthebber doen?

    Vanuit zijn E-bankingruimte mag een volmachthouder uw NIBC Direct-rekening(en) raadplegen, een overschrijvingsopdracht invoeren tussen uw NIBC Direct-rekeningen of naar uw tegenrekening en ook een termijnrekening openen. Hij/zij mag ook de renteberekening- en rentesimulatietools gebruiken en uw rekeninguittreksels downloaden.

    Wat kan een volmachthebber niet?

    Een volmachthouder kan uw NIBC Direct-rekening(en) niet afsluiten. Hij/zij mag ook uw referentierekening of uw contactgegevens (gsm-nummer, e-mailadres en adres) niet wijzigen. Ten slotte mag een volmachthouder ook geen Spaar-, Getrouwheids- of Flex-rekening in uw naam openen.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Betaal ik roerende voorheffing op mijn spaaropbrengsten?

    Roerende voorheffing op gereglementeerde rekeningen

    De NIBC Direct Spaarrekening en de Getrouwheidsrekening zijn gereglementeerde spaarrekeningen, en moeten voldoen aan de wettelijke voorwaarden die voor dit type rekeningen gelden. U als klant kan daarom genieten van een gedeeltelijke vrijstelling van roerende voorheffing.

    Voor het inkomstenjaar 2018 geniet u een vrijstelling van roerende voorheffing tot 960 euro euro per persoon aan interesten, dat wil zeggen dat de schijf tot 960 euro euro aan ontvangen interesten niet wordt belast. Heeft u meer interest ontvangen, dan betaalt u 15% roerende voorheffing op het deel interesten boven dat vrijgestelde bedrag. Het vrijgestelde bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.

    Gemeenschappelijke spaarrekeningen op naam van echtgenoten of wettelijk samenwonenden geldt automatisch een dubbele vrijstelling tot 1.920 euro. Heeft u een gemeenschappelijke rekening met iemand anders, kan u wel een aanvraag hiervoor indienen. Dat formulier staat onder "Documenten en formulieren" op onze website.

    Opgelet: deze vrijstelling geldt voor de interestopbrengsten van al uw gereglementeerde spaarrekeningen samen. Heeft u meer dan 1 gereglementeerde spaarrekening, bij ons of bij andere banken, en krijgt u meer dan het vrijgestelde bedrag aan interesten, dan dient u dit bedrag zelf aan te geven in de personenbelasting.

    Roerende voorheffing op niet-gereglementeerde rekeningen

    Op de NIBC Direct Flex rekening en onze termijnrekeningen geldt een roerende voorheffing van 30% vanaf de eerste eurocent interest. De afhouding van deze roerende voorheffing gebeurt automatisch. De ontvangen interest hoeft u daarom dus niet meer aan te geven in de personenbelasting.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Welke interesten moet ik aangeven in mijn belastingaangifte?

    Voor de belastingaangifte 2018, aanslagjaar 2017:

    Als u op al uw gereglementeerde spaarrekening(en) minder dan 1.880 euro aan interesten hebt ontvangen, dan moet u die niet melden. Dit geldt ook bij gemeenschappelijke aangifte t.t.z. als de interesten op de spaarrekening(en) 3.760 euro niet overschrijden, hoeft u die niet op te nemen in de aangifte.

    Als u maar één rekening heeft en u overschrijdt de drempel (1.880 euro of 3.760 euro voor een gemeenschappelijke rekening), dan moet u ook niets aangeven.  Alle banken houden immers automatisch 1.880 euro af op het bedrag boven de wettelijke drempel, een deel van het interestbedrag is vrijgesteld, een ander deel werd al belast door de bank.

    Als u meerdere rekeningen hebt (bij één bank of bij verschillende) én u overschrijdt de vrijgestelde drempel, dan bent u verplicht het bedrag aan interesten boven de drempel waarop nog geen roerende voorheffing is betaald aan te geven in uw belasting.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Wat is het Centraal aanspreekpunt (CAP)?

    Alle banken in België zijn sinds 2013 wettelijk verplicht om eenmaal per jaar een aantal gegevens van hun klanten door te spelen naar het Centraal Aanspreekpunt (CAP) van de Nationale Bank van België (NBB).

    Deze verplichting kadert in de strijd van de overheid tegen fiscale fraude. Zo kan de fiscus bij een vermoeden van fraude en dit volgens strikte procedures aan het CAP informatie opvragen over welke bankrekeningen een bepaald persoon (gehad) heeft. Het KB dat dit regelt is het KB over de werking van Centraal Aanspreekpunt zoals bedoeld in art 322, § 3 van het Wetboek der Inkomstenbelastingen 1992, en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 26-07-2013.

    De gegevens die alle banken, en dus ook NIBC Direct, aan het CAP moeten doorgeven, zijn:

    • Uw rijksregisternummer.
    • Een lijst van spaarrekeningen waarvan u sinds 2010 of later houder of medehouder bent. Dit omvat ook de rekeningen die ondertussen werden afgesloten.

    Het CAP houdt deze gegevens maximaal 8 jaar bij.

    Belangrijk om weten: De stand van uw rekening(en) wordt niet meegedeeld.

    Als u dat wenst, heeft u het recht bij de Nationale Bank de gegevens op te vragen die het CAP op uw naam bijhoudt. Hiervoor dient u de Nationale Bank van België (NBB) te contacteren:

    Nationale Bank van België
    Dienst "Centraal Aanspreekpunt"
    Berlaimontlaan 14
    1000 Brussel

    In geval deze gegevens onjuist of ten onrechte zijn geregistreerd, heeft u het recht om ze te laten verbeteren of te laten verwijderen door NIBC Direct.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Wat is FATCA?

    FATCA, of Foreign Account Tax Compliance Act, is een Amerikaanse wet die voorschrijft dat (buitenlandse) financiële instellingen het vermogen van Amerikaanse burgers en inwoners (en een aantal niet-residerende personen) aan de Amerikaanse belastingdienst (de Internal Revenu Service, of de IRS) moeten doorgeven. België heeft zich hier sinds 2015 toe verbonden, waardoor alle financiële instellingen verplicht zijn om jaarlijks de informatie van klanten die een US-belastingplichtig (US Persoon) zijn, aan FOD Financiën door te geven. De FOD Financiën geeft op haar beurt de gegevens aan de IRS door.

    Lees meer over FATCA

    Heeft deze informatie geholpen?

    Wat is CRS?

    Common Reporting Standards, kortweg CRS, is een set nieuwe richtlijnen voor automatische uitwisseling van informatie over financiële rekeningen tussen deelnemende landen. Ook België heeft dit akkoord ondertekend en engageert zich om vanaf 2017 (voor inkomstenjaar 2016) informatie van rekeninghouders die een andere fiscale verblijfplaats buiten België hebben, uit te wisselen met andere aangesloten rechtsgebieden. De Belgische financiële instellingen zijn verplicht om de gevraagde informatie aan de FOD Financiën te bezorgen, die op haar beurt de bevoegde autoriteit van het land of de landen waar de rekeninghouder ingezetene is voor fiscale doeleinden, op de hoogte brengt van deze gegevens.

    Lees meer over CRS

    Heeft deze informatie geholpen?

    Wat is een slapende rekening?

    Een spaarrekening bij NIBC Direct wordt slapend als u 5 jaar lang niet meer heeft ingelogd op de e-banking omgeving, en als u tijdens die periode ook geen contact meer met ons heeft gehad. Heeft u op dat moment één of meerdere termijnrekeningen, dan worden die ook slapend.

    Een gezamenlijke spaarrekening kan enkel slapend worden als geen van beide rekeninghouders tijdens die periode hebben ingelogd of contact hebben opgenomen.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Hoe weet ik of ik een slapende rekening heb?

    Als u denkt een slapende rekening te hebben bij NIBC Direct of een andere financiële instelling, dan kan u die zelf via de registers van de slapende tegoeden in MyMinfin proberen terug te vinden. Hoe dat in zijn werk gaat, staat beschreven op de website Slapende tegoeden van de FOD Financiën.

    Staat uw spaarrekening bij NIBC Direct op het punt om slapend te worden, dan proberen we contact met u op te nemen via e-mail en per telefoon, nog voor uw rekening slapend is. Als uw rekening toch slapend is geworden, dan volgen we de wettelijke procedure. Lees hierover meer in “Wat gebeurt er als ik een slapende rekening heb bij NIBC Direct?”.

    Om contact met u te onderhouden, is het belangrijk is dat uw contactgegevens niet verouderd zijn. Kijk daarom regelmatig uw gegevens na in uw beveiligde bankomgeving.

    Heeft deze informatie geholpen?

    Wat kan ik doen om een slapende rekening bij NIBC Direct te vermijden?

    Een slapende rekening vermijden is heel eenvoudig:

    Heeft deze informatie geholpen?

    Wat gebeurt er als ik een slapende rekening heb bij NIBC Direct?

    In de eerste plaats willen we vermijden dat uw rekening slapend wordt. Als uw spaarrekening slapend dreigt te worden, proberen we contact met u op te nemen via e-mail en per telefoon.

    Is uw spaarrekening toch slapend geworden, dan volgen we de wettelijke procedure om u te bereiken. We sturen eerst een brief naar het adres dat bij ons gekend is. Als dat niet zou lukken, dan sturen we – minstens 1 maand later – een aangetekende brief met ontvangstbewijs. We raadplegen hiervoor het Rijksregister om na te gaan of we over uw meest recente domicilieadres beschikken.

    Als ook via de aangetekende brief het contact met u niet hersteld kan worden, wordt het geld op de spaarrekening 1 jaar nadat de spaarrekening slapend werd, overgedragen aan de Deposito- en Consignatiekas. Bedragen groter dan 20 euro worden daar 30 jaar bewaard en kunnen tot die tijd steeds teruggevraagd worden. Is de bewaarperiode afgelopen, dan wordt het geld in de Schatkist gestort. Voor bedragen kleiner dan 20 euro geldt geen bewaarperiode: die worden rechtstreeks doorgestort naar de Schatkist en kunnen ook niet meer opgevraagd worden.

    Meer informatie over hoe u spaargeld uit de Deposito- en Consignatiekas kan terugvorderen, leest u op de website Slapende Tegoeden van de FOD Financiën of neem contact op met onze klantendienst op 0800 63 500 of info@nibcdirect.be.

    Heeft deze informatie geholpen?

Neem contact op

Bel ons 0800 63 500 (gratis)
of maak een terugbelafspraak

Gesloten
ma tot vrij van 8u30 tot 17u
do van 8u30 tot 19u

Mail ons info@nibcdirect.be
of vul het contactformulier in

Schrijf ons (geen postzegel nodig)
NIBC Direct
Antwoordcode DA-852-991-9
Dikkebusseweg 17
8900 Ieper

Vragen over uw privacy? privacy@nibcdirect.be

Een klacht? klachten@nibcdirect.be
Lees hoe we uw klacht behandelen

Heeft u een vraag voor ons? We bellen u graag op een ogenblik dat het u uitkomt.

Maak een afspraak